Assassin’s Creed Origins PS4 review

Assassin's creed origins cover

In 2007 zag Assassin’s Creed het levenslicht, een franchise die na 10 jaar nog steeds gesmaakt wordt door de vele assassijnen onder ons. Beginnen deden we met Altaïr Ibn-La’Ahad, wiens leven we door de Animus weer konden herbeleven. Voor Assassin’s Creed Origins keerde Ubisoft terug naar de ontstaan van de Creed. In het verre Egypte, eerst bekend als ‘the hidden ones’, zag de latere Assassin Brotherhood, met medeoprichter Bayek of Siwa het levenslicht. Het is met deze krijger dat we ons avontuur in Assassin’s Creed Origins begonnen.

De animus is terug en ditmaal betreden we met Layla Hassan, researcher bij de Historical Research Division van Abstergo, de wondere wereld der assassasijnen. Hoewel ze in eerste instantie de opdracht kreeg om een oud artefact te vinden, besluit ze, na het vinden van de tombe van de twee assassins Bayek en Aya, om diens herinneringen te herbeleven. Dit doet ze zonder de toestemming van haar oversten en de afkeuring van haar partner Deanna Geary. Haar doel? Relevante informatie verzamelen om zo haar postie in het Animus-project van Abstergo veilig te stellen.

assassin's creed origins layla animus

Je stapt als Layla in de Animus en bent op 1,2,3 in het oude Egypte als Bayek of Siwa. Het is, zoals eerder al gezegd, met diens herinneringen dat we aan de slag gaan (en in iets mindere mate ook met die van zijn vrouw Aya). Bayek en Aya fungeren net zoals in andere Assassin’s Creed games als beschermers van het volk. Dit is in Assassin’s Creed Origins ook niet anders. Daarbij hebben ze ook trouw gezworen aan Cleopatra, de verbannen zus van farao Ptolemaeus XIII, die haar rechtmatige plaats als farao van Egypte terug wilt winnen. Als Medjay, de beschermer van de farao en diens belangen, vertrek je op een quest om Cleopatra te helpen om de troon die haar ontnomen werd, te heroveren. Hierbij komen ze beiden in contact met figuren die in de schaduw opereren. Ze leren hierbij ook te werken in de duisternis als de ‘hidden ones’, een movement die later beter bekend geworden is onder de naam ‘Assassins Brotherhood’.

Maar je hebt ook nog jouw persoonlijke missie. Wraak nemen op de personen die verantwoordelijk zijn voor de dood van jouw zoon, Khemu. Vanaf die dag kent Bayek nog maar één ding, Wraak.

Vechten in Assassin’s Creed Origins

In Assassin’s Creed Origins gaan we terug naar de roots van de Brotherhood en hierbij laten we het oude combat-systeem achter ons. Dat heeft plaatsgemaakt voor het volledig vernieuwde systeem, wat ons meer bewegelijkheid zal geven tijdens het vechten. Voor de trouwe fans kan het wel even wennen zijn, maar net zoals bij vele andere games voelt het na enige tijd wel vertrouwd aan.

In deze titel krijg je nu meer vrijheid dan ooit tevoren op het gebied van het verslaan van jouw vijanden. Moord je liever een hele burcht uit door te sluipen? Of ga je graag het gevecht aan met meerde vijanden in een battle waar ook jouw tegenstander de mogelijkheid krijgt om zich te verdedigen? Beide opties zijn leuk en kan je naar eigen believen afwisselen in deze titel.

Tijdens het bestrijden van je vijanden kan je korte snelle aanvallen afwisselen met iets krachtigere, maar tragere, aanvallen. Afwisselen tussen de twee aanvalsstijlen is noodzakelijk om je tegenstander naar de onderwereld te verbannen. Met de iets krachtigere aanvallen breek je immers de verdediging bij iets defensievere tegenstanders, waarna je met je snelle aanvallen heel wat schade kan aanrichten.

Wil je het nog efficiënter aanpakken? Charge dan jouw Power Attack en laat de kracht ervan los op jouw vijand en werk hem zo tegen de grond. Op de grond is hij een makkelijke prooi voor jou, maar wees wel zo efficiënt mogelijk wanneer je er dan op los begint te timmeren. Val je tegenstander altijd langs achter aan! Je brengt immers meer dan dubbel zoveel schade toe wanneer je jouw vijanden in hun rug aanvalt.

assassin's creed origins combat hypathos

Krijg je jouw vijanden niet dood na al het mepwerk dat je verricht hebt? Geen probleem! Tijdens het vechten kan je ook een ‘Ultimate Move’ gebruiken, die charged wanneer jij aan het vechten bent. Wanneer je deze move gebruikt met een onehanded weapon, zal je kunnen slaan en blijven slaan tot het balkje op is. Hierbij zal jouw personage geen vermoeidheidsverschijnselen tonen, wat je wel hebt wanneer je gewoon aan het zwaardvechten bent. Je zal dan immers na 3-4 slagen even stoppen met meppen.

Activeer je jouw ‘Ultimate move’, wanneer je een twohanded weapon vasthebt, dan doe je één krachtige aanval.  In een later stadium, wanneer je bepaalde abilities hebt unlocked, kan je van de persoon die je hiermee dood, het wapen nemen en dat in het lijf van een andere vijand gooien. Echt brutal, maar wel leuk natuurlijk. Zo krijg je wel gevechten waarbij je echt volledig kan doen waar je zin in hebt en ook zelf afwegingen kan maken in verband met welke aanvalsstijl het beste is voor de situatie waarin je jezelf bevindt.

Vechten hoef je trouwens niet altijd alleen te doen in Assassin’s Creed Origins. Op Sommige locaties zullen wilde dieren waaronder; leeuwen, luipaarden, hyena’s, enz.  je ook een handje helpen. Maar je zal ze dan wel eerst uit hun gevangenschap moeten bevrijden, waarna ze voor heel wat chaos zullen zorgen bij jouw vijanden. Denk er wel aan dat het hier gaat om wilde dieren. Bevind je jezelf dicht bij één van deze dieren… dan kan ook jij hun doelwit worden. Zorg er dus voor dat je altijd de nodige afstand bewaart.

Ook op rebellen kan je af en toe rekenen. Deze bevinden zich ook soms in hideouts of kampen die jij helemaal moet uitmesten. Is de laatste vijand verslagen door jou en de rebellen, dan zal je in die vestiging nog een kleine beloning krijgen in de vorm van experience.

assassin's creed origins camel fighting

Een tip die we jou ook graag willen meegeven is om de level van jouw vijanden goed in de gaten te houden. In Assassin’s Creed Origins heeft iedere vijand een level die verschilt van de regio waarin hij zich bevindt. Je kan iedere vijand aanvallen, maar weet wel dat je sommige vijanden, die bijvoorbeeld 10 levels hoger zijn dan jij, onmogelijk kan verslaan. Je zal het verschil met jou level dan wel niet meer zien, maar een doodskop in plaats krijgen, wat wil zeggen dat ze ontzettend sterk zijn in vergelijking met jou. Zijn ze maar 2 tot 3 levels hoger, dan kan je nog wel een poging wagen, maar toch raden we aan om gemakshalve gewoon diezelfde level te halen vooraleer je de confrontatie aangaat. Zeker op hard difficulty zal dit tot heel wat frustraties leiden, aangezien commanders of captains je dan met 1-2 slagen, in het stof laten bijten. Eén verkeerde ontwijking kan dus jouw dood betekenen. Wees dus altijd voorzichtig in het uitkiezen van jouw gevechten en niet te trots om het even op een lopen te zetten!

Welke abilities neem ik?

assassin's creed origins abilities

Welke abilities level je best eerst in Assassin’s Creed Origins? Een moeilijke vraag… Hou je ervan om direct op je vijanden te vliegen, dan raden we je aan om de Warrior ability tree eerst helemaal vol te steken met ability points. Zo kan je jouw offensieve kracht weer wat extra uitbreiden, waardoor je bijvoorbeeld een ‘ultimate move’ met je twohander kan uitvoeren en daarna bij het doden van die vijand zijn wapen naar een andere vijand kan gooien om die in één move naar het dodenrijk te verbannen.

Ben je eerder iemand die ervan houdt om wat sneaky te spelen, dan kies je er best voor om de Seer ability tree eerst helemaal te completen, waardoor je onder andere smoke en fire bombs en sleep darts kan toevoegen aan jouw items. Zelf een wild beest temmen, zoals bijvoorbeeld een leeuw, is in deze skilll tree mogelijk. Minder sneaky wel, maar deste cooler.

Of ben je een echte Robin Hood en toon je graag jouw boogschietkunsten? Dan is de Hunter ability tree eerder iets voor jou! Hier kan je ouw boogschietkunsten zodanig verbeteren dat je zelf een pijl kan besturen nadat je hem hebt afgevuurd. Superhandig, wanneer je voor een headshot gaat en je tegenstander aan het bewegen is.

Besteed ook aandacht aan jouw gear

assassin's creed origins gear

In totaal kan je twee bogen en twee wapens dragen, indien je de desbetreffende skills hiervoor hebt vrijgekocht met ability points. Op het gebied van bogen kan je bijvoorbeeld kiezen voor een boog die jouw vijanden op lange afstand kan uitschakelen en de andere boog gebruiken in close combat-gevechten om de verdediging van jouw vijanden te breken.

Qua wapens kan je er zoals gezegd twee dragen, maar dit hoeft niet een combinatie te zijn van één onhanded en één twohanded weapon.  Zo kan je ook twee onehanders of twohanders tegelijk hebben, waarmee je bij de ene focust op damage en de andere op het bijvoorbeeld vergiftigen van jouw tegenstander. Het staat je natuurlijk vrij om te kiezen tussen de vele wapens en voordelen die ieder wapen heeft, maar toch raden we aan om voor een onehander en een twohander te kiezen. Waarom? Omdat je met een twohander het veel gemakkelijker zal hebben tegen commanders of captains in deze game, die qua defensieve kracht best wel eens lastig uit de hoek kunnen komen.

Je hebt ook nog jouw schild en tools.  Het kiezen van het schild dat het beste bij jouw stijl past, is zeker niet eenvoudig. Ook hierbij komen heel wat mogelijkheden op je af. Kies je voor een schild dat je slachtoffer vergiftigt wanneer je een aanval blockt of toch eerder voor één dat je meer adrenaline geeft tijdens het vechten. Kies verstandig!

Bij jouw tools kan je selecteren welke kleine venijnige wapens je nog meeneemt naar het slagveld. Sleepdarts, smoke & fire bombs, … jij beslist wat je meeneemt! Maar unlock ze dan wel eerst met de ability points die je krijgt doorheen je avontuur.

Vergeet trouwens ook niet om je schild en wapens te upgraden bij een wapensmid. Heb je dus de boog, one of twohander van jouw dromen gevonden? Zorg er dan ook voor dat hij van tijd tot tijd eens mooi wordt opgeblonken met een nieuwe upgrade. Upgrades zijn wel niet gratis en zullen je heel wat drachma kosten, maar ze zijn het wel dubbel en dik waard. Wil je jouw geld sparen? Dan kan dat ook natuurlijk. Tijdens jouw tijd in egypte zal je heel wat items vinden die scalen met jouw level. Je zal dus niet met jouw schild met kwaliteit 6 moeten blijven spelen.

En last but not least vind je onderaan in de gear tab ook nog enkele items terug die je niet zal kunnen veranderen, maar wel upgraden door er materials voor te verzamelen. Dit vertaald zich naar het jagen op de huiden van dieren en het overvallen van allerhande transporten voor bepaalde grondstoffen of mineralen. Met deze grondstoffen kunnen we volgende zaken upgraden

• Hidden blade (om de schade ervan te verbeteren)
  • Quiver (om je pijlencapaciteit te verhogen)
  • Stabilizer glove ( om meer schade toe te brengen met je pijlen)
  • Bracer (waarmee je meer aanvalsschade zal kunnen toebrengen met je one & twohanders)
  • Breastplate (waardoor je health zal toenemen)
  • Tool pouch (waarbij jouw draagcapaciteit op het gebied van tools zal vergroten)

Het verbeteren van deze items is noodzakelijk om zo sterker voor de dag te komen tegen de vijanden die je later in het verhaal zal tegenkomen. Het is tevens ook een leuke quest, waarbij je als hunter op zoek moet gaan naar jouw prooi (materials). Hiervoor kan je ook rekenen op jouw havikarend ‘Senu’ waarmee je in de lucht op verkenning kan gaan en de nodige materials kan markeren. Voor degene die niet weten hoe je grondstoffen kan opsporen? Je tikt even op het pijltje naar boven en dan kijk je door de ogen van Senu waarmee je dan heel wat gekleurde bolletjes zal zien met de desbetreffende grondstoffen. Selecteer het icoontje met de grondstof waarnaar je op zoek bent en trek op rooftocht.

Wat valt er allemaal te beleven in Assassin’s Creed Origins?

assassin's creed gladiator arena

Wil je de hele game voor 100% uitspelen dan is er werkelijk ontzettend veel te doen. Zo heb je naast hoofdmissies ook sidequests. Deze missies vertalen zich in het helpen van de plaatselijke bevolking, met tal van zaken, waarbij je soms wel eens iemand van kant moet maken… maar dat hoort nu eenmaal bij Assassin’s Creed.

Baan je jezelf een weg doorheen de main story, dan wachten er trouwens nog een aantal interessante locaties op jou. Zo kom je na enige tijd aan de Hippodrome in Alexandrië, waar er op leven en dood  geracet wordt op een circuit vol met gevaren.  Nog iets later in het verhaal wacht jou ook nog de Gladiator Arena in Krokodilopolis, een plek vol met bloed, zweet en glorie. Heb je het vechten onder de knie, meet je dan met de besten der besten in de arena.

assassin's creed hippodrome

Ben je nog niet klaar voor de arena, dan kan je in hideouts je vechtkunsten verbeteren. Hierbinnen krijg je bepaalde objectieven die voltooid moeten worden, waaronder het doden van een captain en/of een commander en het bemachtigen van de loot treasure die verstopt zit op die locatie, om zo de locatie volledig te completen. Buiten de Captain en/of commander zijn er natuurlijk nog andere soldaten die gestationeerd zijn op deze locatie. De ideale locatie dus om beter te worden in het verslaan van al wie jou een duimbreed in de weg legt.

Schuilt er echter eerder een ontdekkingsreiziger in jou en geniet je meer van het verkennen van het adembenemende landschap in Assassin’s Creed Origins? Geen probleem! Verspreid over het uitgestrekte landschap van Egypte kan je als een ware Indiana Jones op oude tempels en graftombes verkennen waarin schatten en oude tabletten zijn verborgen. De piramide van Giza altijd al eens willen bezoeken? Of wil je het geheim van de sfinx ontrafelen. In Assassin’s Creed Origins is het allemaal mogelijk.

Waan jezelf in het verre Egypte in lang vervlogen tijden

Assassin's Creed Origins picture moon assassin's creed origins view point

assassin's creed origins desert Assassin's creed origins giza

assassin's creed origins desert moon Assassin's Creed origins tomb

Van het ronddwalen door de woestijn, naar het onderzoeken van oude tombes en grafkamers… Alles in Assassin’s Creed Origins straalt en ademt de sfeer van het oude Egypte uit. Je eerste minuten in Assassin’s Creed Origins zetten al de trend voor de rest van jouw avontuur. Je start in een gevecht waarna je al heel snel in een indrukwekkende tombe terechtkomt, waarbij je ogen tekort zal komen en de schatten voor het rapen liggen. Tot in de kleinste details is er aan het spel gewerkt, waardoor het aangenaam vertoeven is in de ontzettend uitgestrekte map waar we ons kunnen verliezen in het verleden van dit prachtige land. Zo troffen we in de woestijn vergane schepen aan die aantonen dat er vroeger in dit dorre landschap nog water moet geweest zijn. Kleine zaken weliswaar, maar het draagt wel bij tot een betere beleving van je omgeving.

Buiten enkele fouten die af en toe eens voorkomen zoals vogels die normaal in het water moeten vertoeven, maar er juist boven zweven (terwijl ze niet vliegen), en dieren die soms een wel heel onnatuurlijke houding aannemen, is het spel grafisch gezien mooi afgemaakt. Onnatuurlijke houding? Wel daar hangt een leuk verhaal aan vast. Zo hebben we tijdens één van onze missies een olifant achter ons aan gekregen die wel een hele rare achtervolging inzette. Terwijl het machtige dier ons aan het achtervolgen was, begon het dier opeens zijwaarts te sprinten.

Ook andere foutjes, zoals dieren die met hun hoofd door een gebouw staken of gewoon kaarsrecht tegen de muur van een gebouw vaststonden, kwamen we af en toe eens tegen. Kleine foutjes, die zeker je plezier niet bederven, en het spel zelfs nog grappig maken wanneer je het vanuit een humoristisch perspectief bekijkt.

Het prachtige grafische plaatje werd trouwens bijgestaan door een betoverende soundtrack die je meeneemt naar lang vervlogen tijden. Een omgeving waar je graag na iedere speelbeurt de volgende dag naar terugkeert.

Assassin’s Creed Origins is teruggekeerd naar zijn oorsprong, maar heeft een aantal zaken uit het verleden, waaronder het combat-systeem, wel achter zich gelaten. Voor ons was dit een stap in de goede richting. Je krijgt hierdoor meer bewegingsvrijheid en geeft je de mogelijkheid om jouw eigen skill level te showen.

Het spel geeft je ook heel wat mogelijkheden om je personage aan te passen zoals jij dat wilt. Via een ability tree kan je zelf bepalen welke kant je kiest. Ga je eerder voor de warrior of kies je toch eerder voor de ‘in-de-schaduw-opererende-assassin’. Jij kiest waar je jouw skillpoints voor gebruikt en speelt het spel zoals jij dat zelf wilt. Tot in het upgraden van jouw gear krijg je de vrijheid om te bepalen wanneer jij wat doet. Ga je eerst voor damage en later voor wat extra health? Jij beslist het. We hebben echt van deze vrijheid genoten.

Het toevoegen van RPG-elementen was ook een schot in de roos. Wil je verder komen in de main story, dan moet je jouw omgeving verkennen en side quests voltooien om zo de nodige level te behalen. Het zorgt ervoor dat je het spel nog intenser beleeft en je omgeving nog beter zal leren kennen. De tijd die Ubisoft gestoken heeft in het zo authentiek mogelijk maken van de hele map, heeft echt geloond. En door het invoeren van de voorgenoemde RPG-elementen zul je ook de mogelijkheid krijgen om ook daadwerkelijk een groot deel van die pracht te ontdekken.

Na 40 uuur aan gameplay zit het hoofdverhaal er voor ons op, maar er wachten ons nog heel wat challenges en locaties die helemaal voltooid moeten worden. Na al die tijd ben je dus nog niet helemaal klaar met het spel. Qua leefbaarheid houdt het spel je dus wel heel lang zoet en dat zonder enige multiplayer. We moeten hierbij wel zeggen dat we het spel op Hard Difficulty hebben uitgespeeld, wat er natuurlijk voor zorgt dat het wat meer tijd in beslag neemt aangezien vijanden ook een pak sterker zijn en je dikwijls met een desynchronisatie geconfronteerd zal worden. Op deze difficulty is een fout maken tegen een sterke tegestander zoals een bvb. een captain of commander een fout die je duur kan bekopen. Met maar liefst twee slagen kunnen ze jou dan verbannen naar de Duat (plek waar de doden naartoe gaan volgens de oude Egyptenaren). Maar ook al is dat soms frustrerend, toch maakt nét dat het spel weer iets leuker en uitdagender. Leer gewoon uit jouw fouten en doe het de volgende keer beter.

Assassin’s Creed Origins is zonder enige twijfel een echt pareltje onder de games dit jaar. Geniet dus van elk moment en elke confrontatie in de grote zandbak van Egypte. Trek je pak en hidden blade aan en sluit je ook aan bij de Assassin’s Brotherhood. Je zal je deze titel zeker niet beklagen.

Graphics 10
Sound 10
Fun 9