Dragon Ball FighterZ review PS4

Wanneer je de wondere wereld van Dragon Ball FighterZ betreedt als fan van Fighting games, zal je in het in deze titel zeker naar je zin hebben. Je hoeft hiervoor zeker geen fan te zijn van de Dragon Ball-franchise, maar ben je dat wel dan zal je nog meer spelplezier uit deze nieuwe titel halen.

Zodra je jezelf in deze titel begeeft en je eerste gevechten aangaat, zal je versteld staan van het feit dat een game, waarin gevechten vanuit een 2D-perspectief aangegaan worden, toch nog heel indrukwekkend kunnen zijn. Dit wordt mogelijk gemaakt door de 3D-animaties die je tijdens het bevechten van jouw tegenstanders kan activeren. Door een special move uit te voeren, trigger je deze animaties waardoor je een kort filmpje te zien krijgt waarop bvb. Goku zijn wereldbekende Kamehameha afvuurt in zijn Super Saiyan 3-vorm. Weet je hiermee een vijand naar King Yemma te sturen, dan krijg je hier in sommige situaties nog een indrukwekkende animatie van te zien, waarbij je bvb. jouw krachtige kamehameha wave de ruimte in ziet schieten.

Ook de verschillende characters in FighterZ zijn ontzettend goed uitgewerkt en doen ons terugdenken aan tijden waarin we aan het beeldscherm gekluisterd zaten, wachtend op de intro van Dragon Ball Z. We stonden er versteld van hoe ieder character zo tot in de details uitgewerkt werd. Nappa kan in Dragon Ball FighterZ Saibamen spawnen, bekend vanuit de Saiyan Saga (de Saga waar het voor ons allemaal begon). Als Captain Ginyu kan je de andere leden van de Ginyu Force oproepen om even een slag of stoot uit te delen. En  natuurlijk zijn er ook nog de andere bekende fighters zoals Frieza, Cell, Goku en Vegeta die ook helemaal authentiek zijn en hun eigen voor en nadelen hebben. Zo zal je met bepaalde charachters heel up-close moeten spelen, terwijl je bij andere characters net wat afstand moet bewaren bij het uitvoeren van je special attacks. Zo moet je met Cell en Android 16 redelijk dicht bij je vijand staan om bepaalde special attacks te kunnen uitvoeren. Met Android 16 kan je jezelf namelijk laten ontploffen, net zoals in de serie, maar moet dan wel eerst jouw vijand kunnen vastgrijpen.

Op het gebied van vechten is het Dragon Ball FighterZ geschikt voor zowel ervaren fighting game-spelers als spelers die voor de eerste maal, of slechts af en toe, een fighting game in huis halen. Nadat je hebt geleerd hoe je een light, medium, heavy en special attack kan uitvoeren, ben je in feite klaar om de strijd aan te gaan met alle vijanden die op je pad komen. Dit doe je door een team samen te stellen van maximaal 3 van jouw favoriete characters.

dragon ball fighterz vegeta

De instapdrempel is laag omdat combo’s vrij gemakkelijk onder de knie te krijgen zijn. Soms  moet je gewoon dezelfde knop een aantal keren na elkaar indrukken om een bepaalde combo uit je mouw te schudden. Hiervoor moet je natuurlijk niet beschikken over een hoog skill-niveau, maar de echte professionals maken natuurlijk het verschil door bepaalde combo’s te combineren en op het juiste moment te switchen tussen de teamgenoten die je vooraf geselecteerd hebt. Timing is hierbij, zoals in andere fighting games, cruciaal.  Dus denk zeker niet dat je in Dragon Ball FighterZ, zonder na te denken, maar wat knoppen moet indrukken. Je moet je battles altijd starten met een goede strategie en die tijdens het verloop van de match nog wat bijsturen indien nodig.

Het viel ons echter wel op dat je in FighterZ ontzettend hard beloond wordt voor je aanvalslust. Spelers die graag vanuit het defensieve hun tegenstanders verschalken zullen het in deze titel jammer genoeg over een andere boeg moeten gooien. De moves die je ter jouwer beschikking hebt om defensief goed uit te voeten te komen zijn eerder beperkt. Maak je een fout of is je tegenstander net iets sneller met het uitvoeren van een bepaalde combo, dan is het ontzettend moeilijk om eruit te ontsnappen. Het is dan even door de zure appel bijten en je proberen herpakken. Ben je dus iemand die ervan houdt om snel en agressief tekeer te gaan in fighting games, dan is deze game echt iets voor jou. Je kan FighterZ best vergelijken met een titel als ‘Dead or Alive’, meer rushing en ruthless attacks dan bvb. een technische game als ‘Street Fighter’.

De story mode van Dragon Ball FighterZ

Je ziet van bij het begin dat Bandai Namco tijd en moeite heeft gestoken in het uitwerken van een goed en grappig verhaal dat heel trouw blijft aan de anime die zo gesmaakt wordt door de vele Dragon Ball-fans.

Dit komt doordat het nieuwe personage ‘Android 21’, waarrond het verhaal in de story mode van Dragon Ball FighterZ draait, onder het goedkeurend oog van mangaka Akira Toriyama ontwikkeld werd. Is deze nieuwe android weer een nieuwe vijand of lijkt hij meer op de vredelievende Android 16? Daarvoor moet je zeker zelf het verhaal eens spelen, dat bestaat uit maar liefst drie delen, of zoals dat in FighterZ noemt, Arcs. Per Arc speel je het verhaal vanuit een ander standpunt, waar er telkens ook heel wat nieuwigheden op het gebied van de verhaallijn zullen zijn.

dragon ball fighterz story mode arcs

Super Warrior Arc

In de Super Warrior Arc begin je het verhaal als Goku, die niet langer in staat is op zelfstandige wijze zijn krachten te gebruiken. Vreemde golven zijn hiervan de oorzaak en hebben er ook voor gezorgd dat een andere ziel zijn lichaam kon betreden waarmee hij zal moeten samen werken. Deze ziel ben jij! En samen met Goku en de andere Z fighters die je op jouw avontuur moet weten redden zal je het moeten opnemen tegen een nieuw vijand.

Enemy Warrior Arc

In de Enemy Warrior Arc begin je, zoals de naam al doet vermoeden, met één van de vijanden van onze Z fighters, Frieza. Ook bij hem is een tweede ziel zijn lichaam ingeslopen en de enige mogelijkheid om zijn krachten te gebruiken is om met deze indringer samen te werken. In het spel moeten beide zielen ‘linken’ om te overleven, al is dat zeker niet naar de zin van Frieza.

In tegenstelling tot de vorige arc, moet je nu samen met de andere bekende bad guys uit de reeks het opnemen tegen de schurk, die je in het vorige deel ook moest bevechten. Het grappige in dit deel is dat de bad guys het dit keer niet alleen kunnen, maar ook de Z fighters nodig hebben om deze onmenselijk sterke vijand te verslaan. Ook al staan beide partijen hier natuurlijk niet voor te trappelen!

Android 21 Arc

In de laatste arc bekijken we het hele verhaal vanuit het standpunt van de badguy in Dragon Ball FighterZ en worden zaken die in de vorige delen nog niet echt duidelijk waren, verder uitgeklaard. In dit deel beginnen we ons verhaal aan de kant van de Androids. Je wordt wakker als de wederhelft van Krillin, Android 18, die net als Frieza en Goku een tweede ziel heeft waarmee ze moet samenwerken. Samen met de andere Androids (16,17 en het nieuwe personage 21) en de hulp van de Z Fighters, zal je het in dit deel weer tegen dezelfde vijand moeten opnemen.

Het opdelen van een verhaal in verschillende delen, waarbij ieder verhaal in zekere zin uniek is, vonden we echt wel de moeite. Daarbij komt ook nog eens dat je, wanneer je rustig jouw tijd neemt om je doorheen de verschillende chapters te vechten, je 20 uur extra spelplezier krijgt. Reken daar ook nog eens heel wat grappige en indrukwekkende cutscenes bij en je hebt alvast 1 goede reden om deze titel zeker in huis te halen. Laat de story mode dus zeker niet zomaar links liggen… ook al is het natuurlijk ontzettend leuk om direct online de strijd aan te gaan met vijanden die niet computergestuurd zijn.

Er zijn ook wel een paar mindere puntjes aan de story mode. Zo kan deze mode na verloop van tijd bijzonder repetitief worden, wanneer je ze in één keer wilt uitspelen. Zoals je al weet, bestaat de story mode uit verschillende arcs, met daarin nog eens  een heleboel verschilende chapters. Per chapter word je in een bordspelachtige omgeving gedropt, waarin simpele lijnen het parcours uittekenen. In ieder chapter moet je jezelf telkens een weg banen doorheen relatief makkelijke vijanden, waarbij de AI in sommige gevechten amper terugvecht. Dit gaat zo door tot je bij een bossfight komt die belangrijk is voor het verloop van het verhaal of je de mogelijkheid biedt om een nieuwe character te redden, waarna je hem/haar dan kan toevoegen aan je fighting squad.  In het begin zal je nog alle vijanden willen verslaan die op het bord staan, maar dat verandert na verloop van tijd. Zo waren wij na een paar bordspellen/chapters niet meer zo enthousiast  om alle vijandelijke pionen te elemineren. De focus lag dan voornamelijk op de snelste route te vinden om dat onderdeel van het verhaal zo snel mogelijk achter jou te laten.

Wil je dit vermijden, dan raden we jou aan om de story mode stelselmatig uit te spelen. Wissel het eens af met de andere modes die het spel te bieden heeft. Zo blijft het leuk.

dragon ball fighterz story mode map

Een ander minpuntje aan de story mode is het feit dat je tijdens de story mode nergens kan saven. Het spel houdt wel bij welke map je al voltooid hebt, maar slaat nooit op waar je per map gebleven bent. Stop je dus ergens net voor een bossfight, dan zal je heel die map terug van vooraf aan moeten beginnen. En buiten ‘new story’ of de mogelijkheid om een bepaald chapter te seleteren is er ook geen continue story-optie. Wanneer je dus verder wilt gaan waar je gebleven was, moet je onder ‘map select’ de juiste map selecteren. Redelijk omslachtig, maar het is nu ook niet dat dit je hele spelplezier verknalt.

Alhoewel er welke enkele puntjes van kritiek waren, is de story mode ontzettend leuk en grappig. Vegeta en Goku zien bekvechten over wie nu eerst mag beginnen tegen een bepaalde bad guy is gewoon authentiek amusant. En het feit dat je jezelf eigenlijk in een aflevering van de populaire anime waant, waar jij de touwtjes in handen hebt, doen alle negatieve zaken verdwijnen.

Een knipoog naar de vele Dragon Ball-fans

Het spel zit vol met leuke easter eggs die zeker door fans van de franchise gesmaakt zullen worden. Maar om bepaalde easter eggs te kunnen unlocken moet je wel de juiste fighter selecteren of de juiste finishing move uitvoeren op één van de bad guys uit de serie, waarbij ook de locatie moet kloppen. Zo zal je in staat zijn om een aantal nostalgische cutscenes te unlocken die je mee zullen nemen naar lang vervlogen tijden wanneer Dragon Ball Z nog, om iets na schooltijd, op de TV kwam.

Zo kan je wanneer je met Teen Gohan, Cell verslaat op aarde, de wereldbekende scene herbeleven waarmee Gohan, Cell met één hand van de Aardbol veegt met zijn father-son Kamehameha.

Ook één van mijn favorieten was het gevecht tussen Goku en Frieza op Namek. Wanneer in geen van beide teams Krillin aanwezig is, geeft het spel je bij de start van het gevecht op Namek een speciale intro die iedereen die destijds het gevecht der gevechten op de TV volgden nog wel zullen herinneren, Goku die voor de eerste maal tranformeert in een Super Saiyan.  Versla je Frieza trouwens als laatste in dat gevecht met Goku, krijg je ook nog een cutscene te zien waar Frieza, met zijn laatste krachten Goku aanvalt maar zelf wordt vernietigd. Prachtige momenten die ons weer zin hebben doen krijgen in het herbekijken van de reeks.

dragon ball fighterz lobby

Navigeren in een menu is er niet bij in Dragon Ball FighterZ. Ditmaal word je gedropt in een klein mapje waar je met de gekrimpte versie van enkele heroes en villains van Dragonball z op zoek kunt gaan naar jouw favoriete mode. Kies je voor de versus mode, waarin je voor het plezier of voor het halen van de hoogste rank kan kiezen. Of kies je ervoor om eerst de arcade te proberen waarbij je steeds maar sterker wordende battle groups moet weten te verslaan, met zo veel mogelijk flair, door zo min mogelijk schade op te lopen en dat ook nog eens zo snel mogelijk… Aangezien je in deze mode een score krijgt op het einde van iedere fight moet je rekening houden met alle voorgenoemde aspecten om op het einde een S te krijgen.

dragon ball fighterz kame house

In Dragon Ball FighterZ is er werkelijk genoeg te doen om je gamehonger voor enige tijd te stillen. Maar om er een aantal uren, dagen, maanden op te kleven is moeilijk, aangezien ieder fighting game fan anders is, natuurlijk. Wij zijn nu al een goede tweetal weken bezig in Dragon Ball FighterZ en we moeten zeggen dat we nog lang niet uitgekeken en moegetraind zijn. Er zijn immers nog zoveel dingen om te unlocken en battles die ons naar een hoger niveau moeten tillen….

En het feit dat deze titel een knipoog is naar lang vervlogen Dragon Ball-tijden, waar we steeds met een lach aan terugdenken, zorgt er natuurlijk ook voor dat fans heel veel spelplezier uit FighterZ kunnen en zullen halen. Ben jij dus ook een echte Dragon Ball-fan? Of ben je gewoon op zoek naar een leuke fighting game waar zowel die hard fighting game-fans als nieuwelingen tot het genre hun energie in kwijtkunnen? Dan is Dragon Ball FighterZ zeker een titel die niet in jouw gamecollectie mag ontbreken.

Gameplay 8
Graphics 8
Sound 9