Review: Football Manager 2014

Wekelijks zitten miljoenen mensen voor de beeldbuis of gezellig in de tribune om het voetbal van hun favoriete club(s) te kunnen volgen. Elk clublied wordt meegezongen, elke keer wordt de scheidsrechter volledig afgebrand na het maken van een beslissing wat nadelige gevolgen kan hebben, en nu komt het: we denken altijd dat we het beter weten en/of doen dan de trainer. Wekelijks roept iedereen wat ze zouden doen wanneer zij aan het roer zouden staan van de club. Wij weten altijd beter hoe we moeten omgaan met het clubgeld, wie we moeten kopen ter versterking en welke tactieken we moeten toepassen. Helaas is deze (geweldige) job niet voor iedereen haalbaar. Maar met Football Manager 2014 komt het nu wel heel erg in de buurt.

Tegenstand is er op vooruit gegaan

Weg zijn de vele schuifbalkjes waarmee je voorheen de mentaliteit van je team bepaalde. Een opstelling zet je in elkaar door rollen toe te wijzen aan spelers (Football Manager 2014 heeft er in totaal 8) en zowel je gehele team als individuele spelers opdrachten mee te geven.

De kunstmatige intelligentie van computergestuurde tegenstanders is daarnaast verbeterd, waardoor managers van de tegenpartij op de lange termijn én tijdens wedstrijden beter reageren op jouw tactische ingrepen. Frustrerend in het begin, maar echt leuk als je het wat gewoon bent. We hebben in onze eerste matchen dikwijls liggen vloeken wanneer we met 3-0 de boot ingingen tegen een mindere tegenstander. Het is natuurlijk zoals bij vele games… Je moet de aanpassingen eerst wat gewoon worden, waarbij geduld een schone deugd is.

football-manager-2014-9-1024x607 (600 x 356)

De perfectie nabij?

Eén van de opvallendste verbeteringen die wij in deze editie zijn tegengekomen is te vinden op het gebied van de transfermarkt. Als een speler haalbaar is, dan geven scouts nu een veel betere richtprijs aan. Breng je dan eenmaal een bod uit, dan reageert de andere club direct, waardoor je nog meer het gevoel krijgt dat je echt met de managers van de tegenpartij rond de tafel gaat zitten. Via die snelle interactie kun je op de laatste uurtjes van de transferperiode snel en gemakkelijk al je gewenste versterkingen proberen te halen.

Het is ook veel interessanter om jonge beloften naar jouw team te halen. Indien je deze de eerste jaren nog niet kan of wil inzetten in jouw elftal, bestaat er ook de mogelijkheid om bij de transferonderhandelingen de optie te selecteren om de speler nog een jaartje bij zijn oude club te laten spelen op huurbasis. Zo kan hij zich nog wat verder ontwikkelen, zodat hij het jaar daarop als een rijpere speler naar jouw club komt en hij zo meer kans maakt op speeltijd.

In het verlengde hiervan zijn de contractonderhandelingen een stuk realistischer. Spelers houden niet langer meer aan rare bedragen vast en zijn bereid om hun belachelijk hoge salarissen van 50.000 euro per week te laten zakken naar 45.000 euro tijdens een onderhandelingsfase. Bespaar je als trainer toch weer even 20.000 euro op maandbasis, dan kan je dat gewoon gebruiken om een jonge speler aan te trekken.

Interactie met niet-speelbare ‘personages’ is flink uitgebreid in Football Manager 2014. Persconferenties, motiverende speeches aan je team en individuele gesprekken met spelers zijn enkele voorbeelden van manieren waarop je jouw persoonlijkheid als manager uit.

In Football Manager 2014 is deze interactie cruciaal. Vraag bijvoorbeeld de aanvoerder om je team toe te spreken en de spanning wordt snel uit de lucht gehaald. Voorkom ruzies tussen spelers, onderhoudt een goede band met de directie en gedraag je tegenover de pers, en je zult zien wat voor positieve invloed dit op je prestaties heeft.

En zo kent Football Manager 2014 honderden kleine verbeteringen, waarmee ontwikkelaar Sports Interactive ervoor zorgt dat de game een grote stap vooruit zet. Het team weet de eigen passie voor de voetbalsport beter dan ooit over te brengen in deze titel.

3_1002577925 (600 x 337)

Nog verslavender….

Waar wij dachten dat het spel niet nog verslavender gemaakt kon worden, doet Sports Interactive daar nog een schepje bovenop. Door de ‘cloud save’ functie kun je nu overal ter wereld, waar dan ook en op welke computer dan ook, je game spelen. Je hoeft niet meer je savegame op een USB te zetten, want het gaat gewoon via internet tegenwoordig. Zo was er in dit geval vijf minuten voor nodig om de savegame te laden op een andere computer, wat echt ongelofelijk is. Vooral als je je bedenkt dat je straks bij je vriendin ongegeneerd verder kunt spelen, is het een toevoeging vanjewelste.

Een grafische sprong vooruit

De 3D-weergave van wedstrijden is er in Football Manager 2014 flink op vooruit gegaan. Een potje voetbal oogt veel realistischer en gedetailleerder, al komt het uiteraard nog altijd totaal niet in de buurt bij een gemiddelde FIFA. Bij bepaalde fases was het ook heel onrealistisch, wanneer een speler door de defensie was gebroken en (op de 3D-weergave) heel wat voorsprong had op de laatste verdediger en toch nog werd ingehaald.

Dat is gelukkig ook geen heel groot probleem. De wedstrijdweergave is primair om je een strategisch beeld te geven van hoe je team presteert. Toch hopen we dat Sports Interactive in de toekomst iets meer werk stopt in de 3D-weergave, bijvoorbeeld om de game ook toegankelijker voor een groot publiek te maken.

wDARG0MZzpSggzkv15nhfQjuTZtEBAIf (600 x 337)

Als trouwe speler van de Football Manager-serie zijn we weer voor een heel jaar tevreden gestemd met deze nieuwste versie. Zo biedt de nieuwe match engine nét dat beetje meer voldoening bij het volgen van je wedstrijden, al is het nog lang geen PES of FIFA wat je voorgeschoteld krijgt. De vernieuwde frisse look voelt gewoon erg goed aan en zorgt ervoor dat alles wat jij op je scherm krijgt voorgeschoteld overzichtelijk blijft. Dit is ook wel nodig met alle info en data die op je afkomt en is zeker voor nieuwe spelers een aangename verbetering. De game wordt ieder jaar, door kleine aanpassingen en extra’s, nog diepgaander dan het jaar ervoor. Een reden te meer ook om deze Football manager in de winkel te gaan halen.

)

Gameplay 10
Sound 8