For Honor review PS4

For Honor review ps4

Verdedig jouw eer in For Honor, de titel van Ubisoft die volledig draait rond een constante oorlog die wordt uitgevochten tussen drie verschillende facties. Is het een eervol gevecht? De onthoofdingen, slagvelden en het brute geweld doen ons anders vermoeden.

Voor wie trek jij ten strijde?

Bij aanvang van het spel wordt je direct verplicht om trouw te zweren aan één van de facties die in het spel zitten. Hoewel dit totaal geen invloed heeft op de gameplay of het verhaal zelf, bepaalt het wel voor wie jeten strijde trekt in de online-factieoorlog. Ook hier wordt je keuze niet beperkt tot de helden van de factie waarvoor je gekozen hebt. Je bent vrij om te spelen met wie je maar wil.

De drie facties die in oorlog liggen met elkaar bestaan uit de Ridders, de Vikingen en de Samourai. Elk met hun eigen symbolen, helden en verhaallijn.

Mijn hart ligt bij de Ridders!

For Honor ridders

Het begin van de oorlog

Bij aanvang van het spel wordt je verwelkomt door een tutorial waarbij je de basis van het strijden aangeleerd krijgt. Dit is ook werkelijk de basis, want For Honor kan je het beste omschrijven als easy to learn, hard to master.  Erg lang duurt deze tutorial niet maar het zorgt er wel voor dat je alvast met een nodige basiskennis aan het spel kan beginnen.

Het verhaal zelf bestaat uit drie hoofdstukken die elk gefocust zijn op een factie. Je begint jouw avontuur bij de Ridders en eindigt met de Samoerai. Hierbij kom je steeds dichter bij de oorzaak van de factieoorlog. Kies je er trouwens voor om de strijd aan te gaan samen met een andere vriend, dan zullen jouw vijanden ook hun vriendjes erbij roepen en je het ook moeten opnemen tegen wat extra vijanden.

Wat een eervol begin van een verhaal lijkt, blijkt hoe langer hoe meer op een vuil plan om een hele wereld in chaos te omhullen.

for honor review

Wapenschild en uitrusting

Door het verhaal te doorlopen kan je allerlei symbolen vrijspelen waarmee je jouw droomschild kan ontwerpen. Met dit schild kan je dan showen wanneer je het online opneemt tegen andere tegenstanders in de multiplayer. Met wat creativiteit kan je zelf verwijzingen verwerken in jouw schild naar andere games, series of brands, zoals je hieronder ook kan zien.

For Honor schild

Naast het schild kan ook jouw held volledig gecustomized worden. Zo kan je zijn uitrusting zelf bepalen, hem hier en daar een likje verf geven en hem voorzien van enkele coole symbolen. Ben je echter niet zo creatief? Geen probleem. Voor deze spelers zijn er de premade loadouts! Deze zijn volledig te verdienen met de in-game currency dat je verdient door te spelen of via microtransactions.

Er zijn ook premium gear-pakketten te verkrijgen met microtransactions, maar dat vind ik persoonlijk wel een minpunt in deze titel. Je kan in For Honor namelijk heel wat stukken armor en wapens bezitten met bepaalde statistieken, waardoor je jouw favoriete held nog sterker kan maken. Door echt geld te spenderen kan je sneller en makkelijker aan een betere uitrusting geraken en je steel, dat je moet gebruiken om je wapens te verbeteren, allemaal in echt goede stukken steken. Dit zorgt voor een oneerlijk voordeel.

Multiplayer en de factieoorlog

De oorlog die is ontketent in het verhaal, trekt zich door naar de multiplayer waar de facties continue strijden voor de heerschappij over zoveel mogelijk gebieden. Al jou acties hebben invloed op de oorlog. Zo verdien je door te spelen, oorlogsmiddelen die je kan inzetten om gebieden te verdedigen of aan te vallen. Om de zoveel uur volgt er dan een statusupdate die de wereldkaart aanpast naar de huidige toestand. Eén sessie duurt een aantal dagen waarna de winnende factie beloond wordt. Het is dus van belang om zo goed en zo veel mogelijk te spelen om een grote invloed te hebben op de uitkomst van de oorlog.

De multiplayer speelt vlot, naast het feit dat er af en toe wel verbindingsproblemen zijn en dat de matchmaking ook niet op en top is. Zo moest ik het vaak opnemen tegen teams van een veel hogere level dan mezelf, maar het motiveert wel om beter te worden. Natuurlijk kan het ook voor sommigen een reden zijn om het spel na verloop van tijd links te laten liggen na een paar speelsessies.

For Honor faction war

Gameplay

Het gevechtssysteem in For Honor is voor mij uniek, in die zin dat ik nog nooit een spel gespeeld heb waarin ik een soortgelijk verdedigingsmechanisme voorgeschoteld kreeg als hier. Zo moet je op het juiste moment en naar de juiste richting, de aanvallen van jouw vijanden moeten afslaan. Door vertrouwd te geraken met het spel loopt dit na verloop van een tijdje van een leien dak.  Al kan het wel knap lastig zijn om twee vijanden tegelijk te lijf te gaan.

Het leuke aan deze titel was ook dat je niet enkel je wapens, maar ook de omgeving kan gebruiken om je tegenstander naar de eeuwige jachtvelden te helpen. En wist je trouwens ook al dat je jouw tegenstanders op brutale wijze kan onthoofden? Ik kan je met volle overtuiging bevestigen dat er niets beter voelt dan je tegenstander te kunnen vernederen met een mooie onthoofding. En wanneer je ook weet dat je daardoor zijn terugkeer op het slagveld voor een iets langere periode verhindert, is het niet alleen leuk voor jou als speler, maar ook voor jouw team en het winnen van jouw match.

Teamwerk, aanvallen timen en combo’s aan elkaar rijgen om zo je vijand te slim af, daar draait het om in For Honor. Ben jij de meester in alle drie de domeinen, dan zal dat jou ook heel wat overwinningen opleveren.

Grafisch en geluid

De setting is prachtig, de muziek is episch en de grafische kwaliteit is bangelijk. Niets op aan te merken.

For Honor is een verfrissende titel met een uniek vechtsysteem dat je wel een paar weken zoet zal houden. Of het een titel is om maanden te blijven spelen, betwijfel ik wel. Het is alleszins een plezante manier om van je dagelijkse portie agressie verlost te raken.

Gameplay 8
Sound 9
Fun 7