PES 2017 review PS4

Elk jaar een nieuwe Pro Evolution Soccer. Elk jaar een mogelijkheid voor Konami om het beter te doen. De verwachtingen voor PES 2017 lagen dan ook bijzonder hoog. Kan PES dit jaar ook weer de strijd aangaan met de grote concurrent FIFA. EA Sports had heel wat goed te maken ten opzichte van vorig jaar, terwijl Konami met PES 2016 wel een topgame had afgeleverd. Maar er is nu een nieuw jaar aangebroken in het leven van voetbalgames. Is PES 2017 klaar om het voetbaltoneel weer te veroveren?

PES 2017, het avontuur begint!

We spelen PES al van toen Pierluigi Collina nog al fluitend op de verpakking stond. PES 3 was onze eerste Pro Evolution Soccer-game waar we mee aan de slag gingen. 13 jaar zijn er ondertussen voorbijgevlogen en brachten ons bij PES 2017. Brengt deze titel de hoogdagen van PES 5 & 6 terug tot bij de voetbalfans? Onze eerste indruk was in ieder geval positief.

Met het prachtige volkslied van de Champions League begonnen we op het niveau superster aan ons voetbalavontuur in PES 2017. Aangezien we toch al wat ervaring hebben opgebouwd doorheen de jaren, is starten op gemiddeld of prof net iets te makkelijk voor ons.

De sfeer in het stadion zat er goed in, de spelers zaten te trappelen en ik zat klaar met mijn controller om Leicester City een pak voor de broek te geven. Een pak is het echter niet geworden. Met Barcelona wonnen we wel met 2-0, wat tegen de kampioen van Engeland zeker niet slecht is, maar natuurlijk verwacht je van de meesters van het Tiki Taka-voetbal wel eens beter resultaat. We haalden de kwartfinale, maar moesten toen het onderspit delven tegen het sterk verdedigende Manchester City van onze Belgische kapitein Vincent Kompany. 1-0 werd het, over twee wedstrijden. Bijzonder frustrerend, wanneer je 1, een muur voor de goal krijgt, en 2, een topkeeper alle ballen nog eens uit de netten weet te houden.  Op superster kan je elke doelman zeker vergelijken met ‘octopus Neuer’. Zeker bij de sterkere ploegen zoals in dit geval Man City. Het is voor keepers ook niet langer moeilijk om vrije schoppen tegen te houden. Trap je de bal echt perfect in de kruising, zelf dan kan de keeper er nog bij. In het echte leven hebben zelf topdoelmannen het moeilijk met zulke ballen, maar in PES 2017 lijken ze wel naar de bal gezogen te worden. Zelfs de mindere keepers… . Jammer, maar goals maken uit individuele acties, waarbij je een speler het decor in speelt met je skills, is toch net iets leuker. Persoonlijk vinden wij het geen game ruiner.

free kick in PES 2017

PES 2017, hoe pak je het tactisch aan?

Vooraleer je aan een wedstrijd begint, stel je best een zo sterk mogelijke ploeg op en kies je voor de beste tactiek om je tegenstander het leven zuur te maken. Onder ‘vooraf bepaalde tactiek’ kan je jouw formatie wijzigen. Het leuke hieraan is dat je 3 verschillende formaties kan instellen, afhangende van het balbezit. Zo kan je een formatie kiezen voor bij de aftrap, een formatie voor bij balbezit en ook één wanneer de tegenstander de bal heeft. Je zet dit dan best ook even aan helemaal onderaan, want standaard staat deze optie op uit.

Je kan er ook voor kiezen om aanvallende en verdedigende instructies op te geven. Deze worden dan toegepast over de hele match. Wil je echter tijdens de match aanvallend of defensief anders gaan spelen, dan selecteer je bij geavanceerde instructies jouw ideale aanvallende of defensieve strategie. Je kan er twee toevoegen aan je richtingaanwijzers waardoor je tijdens de match tussen 2 aanvals- en verdedigingsstijlen kan kiezen. Deze twee kan je ook tegelijk instellen, dus wil je dat het team tiki taka speelt en tegelijkertijd een strakke mandekking hanteert, dan is dat natuurlijk geen probleem.

Wil jij bepalen welke speler gedekt wordt en  door wie, dan kan dit ook bij de dekkinginstellingen bepalen. Qua tactiek heb je dus heel wat opties voorhanden om je tegenstander op deze manier te overklassen. Bekijk ook zeker de opstelling van je tegenstander en pas je hier indien nodig aan aan.

Tactics in PES 2017 PES 2017 tactic tiki taka

PES 2017, modi in overvloed. Waar begin ik ?

Het is altijd moeilijk om te kiezen waar je in een voetbalgame begint. Wij startten bijvoorbeeld in de Champions League-modus, maar er zijn nog tal van andere modi waar je voor voetbalplezier in terecht kan. Onze favorieten even op een rijtje!

Become A Legend in PES 2017

Begin je het spel als een nieuwe speler of neem je een reeds bestaande speler die je uit het slop naar de top brengt? Kies je uit een eigen speler maken, dan krijg je de opties om dit te doen zoals in de vorige game en kan je kiezen uit maar  liefst 122 verschillende goal celeberations. Wow! Al misten we hier wel de ‘Call me on my cellphone’-viering van Antoine Griezmann.

Tijdens het spelen in de Become A Legend-mode bepaal jij ook zelf hoe je speler evolueert. Wil je dat de focus tijdens de trainingen op snelheid of schieten ligt, dan pas je dit gewoon lekker aan. Vaardigheden kan je jezelf ook aanleren. Altijd eens de rabona willen doen, maar lukt het je niet in het echte leven?  Train er dan op in de virtuele wereld van Pro Evolution Soccer 2017. Alles werkt ook met ervaringspunten, wat ook al in voorgaande games het geval was. Bereikt je balk het einde, dan stijg je een niveau in één of ander onderdeel bvb. schieten. Of bezit je de mogelijkheid om bepaalde acties uit te voeren zoals de rabona of een acrobatische finish.

Alles hadden we klaargezet om aan ons avontuur te beginnen. Een avontuur waarin we mikken naar de sterren en daar voorbij. Want groter worden dan Messi of Ronaldo was ons doel. Die gouden bal zou binnenkort elk jaar naar ons gaan.

Beginnen deden we echter bij Hull City, waar onze openingsmatch niet meteen een hoogvlieger was. Een pas vragen in de BAL-mode in PES 2017 kan je trouwens doen door twee maal op R1 te drukken. Dit kwamen we niet meteen ergens tegen, waardoor we toch een paar kansen onbenut lieten.

Het is ook niet altijd een feest wanneer je profvoetballer bent. Wanneer je jouw avontuur begint zal je ook dikwijls genoegen moeten nemen met een invalbeurt. Momenten waarop je de coach kan overtuigen om jou in de basisopstelling te steken voor de volgende match. We zijn nu met onze speler 2 seizoenen ver en hebben nog steeds geen vaste basisplaats te pakken. Onbegrijpelijk, wanneer je weet dat we eerste staan in de topschutterstand, de trainer 100% vertrouwen heeft in ons, en we bij ons nationaal team wel in de basis staan. Ziet de trainer bij Hull City ons potentieel niet of wil hij ons nog wat sparen voor de rest van onze professionele carrière? Het is in ieder geval enorm frustrerend, maar we geven niet op!

Pes2017 BAL menu

Minpunten in Become A Legend-mode

Er vielen ons ook weer wat mindere punten op in deze BAL-mode. Zo zit je nog altijd met lange wachttijden wanneer je op de bank zit en de ietwat strenge beoordeling wanneer je dan eens 15 minuten of een half time mag spelen.  Iemand die een assist geeft, krijgt met moeite al eens een 7. Scoor je 3 doelpunten dan kan je wel rekenen op een 8-8,5 op 10. Nog nooit hebben we in PES eens een 10 gezien. Jammer wanneer je eens 3 goals scoort en een assist geeft. In Pro Evolution Soccer is echter 8,5 zo goed als 10 op FIFA, maar toch hadden we graag een groter verschillen gezien tussen spelers die er tussenuit sprongen en de spelers die gewoon een degelijke wedstrijd speelden. Natuurlijk heb je dit puntensysteem niet enkel bij de BAL-mode, maar in deze modus besteden we hier toch iets meer aandacht aan omdat we met onze eigen speler aan de slag gaan.

Ohja tijdens de wedstrijd kan je de wachttijd natuurlijk wel gebruiken om de tegenstander te analyseren. Dit kan zowel via de wedstrijdgegevens of de gewone wedstrijd te bekijken.

Master league, bouwen aan een wereldploeg

Met een team beginnen waar we kunnen bouwen aan een succesvolle toekomst. Of een bestaand team kiezen, waardoor je al op een bepaald niveau kunt beginnen. Wij kozen voor de eerste methode en gingen direct aan de slag als manager van Arsenal, zonder de echte spelers en met een pak onervaren voetballers in tweede klasse. Met 3,2 miljoen euro aan transfergeld start je hier je avontuur om de ploeg van je dromen te bouwen. Je start met een ploeg waar de gemiddelde quotering tussen de 60-70 zit. Ruimte voor verbetering is er dus wel zeker. We trokken dan ook meteen met onze portemonee naar de transfermarkt. Die transfermarkt is in PES echt altijd iets geweest om je duimen en vingers van af te likken. Je kan heel doelgericht op zoek naar spelers die jij nodig hebt. In FIFA is dit een probleem. Weet je dus echt niet wie je voor 3,2 miljoen euro naar je club kan halen, dan kan je geavanceerde zoekfuncties instellen om tot het ideale resultaat te komen. Kies je voor jonge spelers of voor oude rotten die je naar eerste klasse helpen stijgen. De keuze ligt hier helemaal bij jou!

MyClub, online succes boeken met jouw dreamteam

In MyClub bestaat de sleutel tot succes uit het verdienen van GP door wedstrijden te spelen en aan competities deel te nemen. Je kunt jouw verdiende GP vervolgens gebruiken om de beste spelers en trainers voor je club aan te trekken en te bouwen aan jouw dreamteam.

We willen jullie alvast wat MyClub tips geven om het goed aan te pakken in deze modus.

Want je moet rekening houden met bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld de trainer die je voor je team hebt aangetrokken. Deze trainers hebben namelijk hun eigen ideeën als het op teaminstructies aankomt. Dat geldt ook voor de spelers natuurlijk. Het is daarom dat je niet zomaar kan kiezen wie of wat je aantrekt en opstelt. De keuze van spelers moet in lijn liggen met hoe de trainer denkt en visa versa. Want hoe beter de overeenkomst tussen de twee partijen (speler en manager), deste beter de onderlinge chemie zal zijn. Het resultaat zie je op het veld!
Stel je spelers in het veld op op posities die overeenkomen met de teaminstructies van de trainer, dan verandert dat gedeelte van het veld op de intensiteitskaart van de speler van groen naar rood. Het spreekt dan ook voor zich dat hoeveel te meer rood je op de kaart ziet, deste beter de chemie op het veld is tussen de spelers.

De teamgeest zo hoog mogelijk krijgen door te experimenteren met bepaalde spelers is ook noodzakelijk.  Zo kun je je spelers tot een gestroomlijnde eenheid kneden. Dit is dan weer een heel belangrijke factor voor het opbouwen van een effectief team.

Hoe vind ik de ideale speler om mijn team te versterken?

PES 2017 zaakwaarnemers

Dan heb je natuurlijk nog de zaakwaarnemers die er zijn om spelers, voor een bepaalde prijs, naar jou club te halen. Deze heb je nodig in je quest naar het kneden van een ijzersterk team. Je moet wel altijd je speler registreren indien je wil dat hij wedstrijden voor je team speelt!

PES 2017 scouts

Een scout gebruiken. Dan moet je eerst een bepaalde ruimte vastleggen. Je selecteert een scout, waarna je spelers te zien krijgt. De lijst met mogelijke kandidaten om je team te versterken is afhankelijk van bepaalde factoren, zoals het type scout en de klasse (het aantal sterren dat er naast staat). Daarna kun je een van de spelers uit de lijst krijgen. Hoe beter de vaardigheden van een speler, des te kleiner de kans dat je hem kan overhalen om bij jouw club te tekenen.

Door verschillende typen scouts te combineren, kun je de keuze beperken tot spelers die je echt graag wil. Met meerde scouts wordt het gemiddelde genomen van de afzonderlijke klasse van elke scout. Combineer je 3 goede scouts dan breng je de lijst van potentiële kandidaten terug, van de eerst 500 kandidaten waar je dan 1 speler uit kan krijgen via een loterij, naar een kleiner aantal. Dat vergroot je kansen om een speler te krijgen die je graag wil toevoegen aan je team. Breng je het aantal terug naar 1 dan kan je gegarandeerd die speler binnenhalen.

PES 2017 Neymar in MyClub

Maar hoe krijg je scouts? Na wedstrijden kan je een scout krijgen, of ze via de veiling-optie in het scoutsmenu bekomen. Eigen scouts kan je niet verkopen via de veiling.

PES Spelers lenen

Je kan spelers ook voor een beperkte spelers lenen. Heb je dus nog niet de ideale ploeg, test dan bepaalde spelers uit die je in MyClub kan lenen. Je krijgt telkens een beperkte lijst van spelers waaruit je kan kiezen. Via deze optie kan je jouw team ook even tijdelijk versterken, waardoor je veel GP kan binnenrijven. Zeker doen wanneer je die speler mist om wedstrijden mee te winnen!

Er zijn ook nog de my-club-records. Voldoe je aan bepaalde vereisten die vernoemd zijn in dit menu, dan kan je myclub-munten verdienen, die zijn onmisbaar om de vaardigheden in je team te verbeteren. Vergeet niet bij het volbrengen van vereisten, je beloning op te halen.

Spelers hun vaardigheden verbeteren ook naargelang ze veel wedstrijden spelen. Zorg er dus voor dat je ze ook voldoende opstelt en gebruikt in je match.

Contracten van je trainer kunnen ook kostenloos worden verlengd wanneer er aan de voorwaarden in de drie genoemde categorieën wordt voldaan. Indien die voorwaarden niet ingevuld werden, zal je GP of myClub-munten moeten gebruiken om de trainer aan je team te binden.

PES 2017, wat kan ik nog allemaal doen?

Naast deze topmodi heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid om je voetbalskills te tonen online of in één van onderstaande modi:

• Uefa Champions League
  • Europe League
  • AFC Champions League ( in Azië)
  • Competitie
  • Beker
  • Online competitie
  • Online divisies
  • Snelle wedstrijd (online zonder gevolgen voor je ranking)

Game modes in PES 2017 Game modes in PES 2017

Het zou ons dus verbazen, moest je in PES 2017 niets vinden waar je jezelf eens mee kan amuseren.

PES 2017, Hoe zit het met de graphics en de sound?

Qua grafische kwaliteit doet deze titel het natuurlijk weer uitstekend. Niet alleen zijn alle bekende spelers weer perfect nagemaakt, en lijken ze wel klonen van hun echte zelf, ook aan de omgeving werd wat gesleuteld. Zo zie je bij tackels de grond en het gras de lucht invliegen en zie je de shoes ook echt vuil worden tijdens de het verloop van de match. Realisme alom dus. Natuurlijk is dat niet echt moeilijk met het beperkt arsenaal aan clubs en stadions. Nuja beperkt aantal clubs. Het zijn er wel wat, maar natuurlijk hebben de spelers enkel bij de grotere ploegen de echte gezichten. In dat opzicht is er dus in de loop der jaren nog steeds niet veel veranderd, jammer maar het verpest in de verste verte je game-ervaring niet.

Het geluid in Pro Evolution Soccer 2017 is ook goed, al is de atmosfeer in de stadions in vergelijking met FIFA natuurlijk heel wat minder. Niet slecht, maar ook niet wauw. Alles wordt wel weer mooi overgoten door de leuke soundtrack, waar bekende en minder bekende nummers het aangenaam maken om in de menus te vertoeven.

Conclusie PES 2017

PES 2017, wat een leuke game zeg. Het is sinds PES 5 & 6 geleden dat we ons nog zo vermaakt hebben met een voetbalgame. Het spelen voelt goed aan, de game modes zorgen voor de nodige afwisseling en online kan je ook helemaal je ding doen. Mits je wat option files installeert met de echte truitjes en de namen van ploegen en competities, wordt deze titel alleen nog maar leuker. Natuurlijk hadden we in onze review ook nog wel wat werkpuntjes, zoals het verouderde beoordelingssysteem en de lange wachttijden tijdens wedstrijd in de BAL-mode, maar deze kunnen in de verste verte het plezier niet bederven. Het is een game die elke voetbalfan, die houdt van wat uitdaging zeker zal boeien. FIFA zal het dit jaar niet makkelijk hebben om de titel van ‘voetbalgame van het jaar’ binnen te rijven. En nu… gaan we nog een matchke spelen!

Sound 9
Fun 10
Totaal 9-