PES 2018 review PS4

PES 2018 review ps4 (camp nou cover)

Pro Evolution Soccer 2018, oftewel PES 2018, is de nieuwste telg uit de PES-franchise. Weet deze nieuwe versie zich naast de vorige te zetten en die zelfs te overklassen? Haalt deze versie het niveau van PES-klassiekers zoals ‘PES 5’ en ‘PES 6’? Wij kregen van Konami de mogelijkheid om de game te testen. PES 2017 out, PES 2018 in!

PES 2018, de start van een nieuw voetbalavontuur

Elk jaar een nieuwe PES, elk jaar een nieuwe kans voor Konami om zichzelf te overtreffen. Ook dit jaar waren de objectieven en de verwachtingen voor PES 2018 groot. In PES 2017 werd een goede basis gelegd, die in deze nieuwe geüpgradede versie verder geperfectioneerd werd. Qua gameplay is het heel aangenaam vertoeven in de verschillende stadions in Pro Evolution Soccer 2018. In totaal zijn er 38 stadions in het spel geïntegreerd. Om er enkele te geven:

• Estadio do Maracana
  • Camp Nou (Barcelona)
  • Wanda Metropolitano (Athletico Madrid)
  • Signal Iduna Park (Borussia Dortmund)
  • Anfield (Liverpool)
  • Giuseppe Meazza, of ook wel San Siro genoemd (AC Milan & Inter Milan)

In onze eerste wedstrijd traden we aan in het wereldbekende stadium van Maracana. Wederom was het aanpassen aan de niewigheden in de gameplay, die nog iets vloeiender is geworden. PES heeft altijd het etiquet opgeplakt gekregen van meest realistische voetbalgame op het veld. En dat is in deze editie ook zeker weer het geval. Sta je niet goed en probeer je toch een schot op doel te nemen, dan zal je schot ook heel onzuiver zijn. Geduld hebben is in PES heel belangrijk en in je eerste games mag je dan ook niet verwachten dat elke bal er makkelijk zal ingaan. Elke nieuwe versie van een game vraagt wat tijd om het onder de knie te krijgen.

In onze eerste match kozen we ook ineens voor het moeilijkste niveau ‘Superster’, aangezien we al heel wat ervaring doorheen de jaren hadden opgebouwd. Als Barcelona namen we het op tegen onze aardsrivaal Real Madrid, die in PES 2018 MD White heten. Na een 2-1 overwinning konden we niets anders dan concluderen dat we het nog altijd niet verleerd waren. Nu moeten we wel zeggen dat het op hogere moeilijkheidsniveau’s vervelend is dat de CPU niet in schijnbewegingen trapt. Zelfs wanneer je deze goed timet en goed uitvoert, is de computergestuurde tegenstander je toch altijd een stapje voor. Hierdoor word je dikwijls gedwongen om de bal rond te spelen tot je een gaatje in de verdediging weet te vinden.

Licenties is nog altijd een groot probleem in PES 2018 en dat is natuurlijk ontzettend vervelend voor de spelers die graag in hun favoriete shirtje willen spelen. Zo zijn er in de La Liga BBVA slechts 3 ploegen met een licentie en vind je in de andere competities zoals de Premier League of de Serie A ook heel wat clubs waar ze bij Konami de licentie niet van hebben. In Italië valt het nog mee, maar hebben ze  één van de belangrijskte teams niet onder licentie (Juventus). Nuja licenties zijn natuurlijk niet alles, maar ze dragen wel bij aan een iets fijnere game-ervaring voor de voetbalfanaten onder ons. Echter hebben we daar ook al enkele jaren een uitstekende oplossing voor in de vorm van patches die de echte tenues, clubemblemen en competitienamen tot bij jou brengen. Zo kan je met een Patch, de Bundesliga in het spel krijgen (die volledig afwezig is in het spel en toch wel één van de grote competities in Europa is). Bayern Munchen is trouwens volledig afwezig in het spel.

Maar Konami doet er wel alles aan om naar de toekomst toe wel meer licenties te verkijgen. Door partnerships met Barcelona, Liverpool, Dortmund en sinds kort ook Arsenal, zetten ze alvast een stap in de goede richting. Van de spelers tot de uitwerking van de stadions (waar er een autentieke sfeer heerst) is alles piekfijn afgewerkt. Hiermee willen ze ook andere clubs overtuigen om samen te werken met Konami. We mogen natuurlijk ook niet vergeten dat FIFA al jaren de officiële licenties in handen heeft en dat dit op één-twee-drie niet kan veranderen. Nuja zolang er modders zijn, hoeven we ons over licenties niet echt zorgen te maken. Bezoek voor de laatste nieuwe patches voor Pro Evolution Soccer 2018 zeker deze website eens.

MyClub, de plaats waar jij bouwt aan jouw dreamteam

De start van jouw MyClub-avontuur

Na het doorlopen van een korte introductiefase waarin je enkele gegevens van jouw team moet instellen, begint jouw avontuur in MyClub. Vanzelfsprekend begin je met een zwak team, waarin je geen enkele grote naam zal terugvinden. Het is nu aan jou om jouw droomteam te bouwen. Om je toch al een zetje in de rug te geven kan je in het begin alvast een topspeler als leenspeler aantrekken. Dit is natuurlijk maar voor een paar matchen, maar dat geeft jou alvast een voorsmaakje van al de andere toppers die jij aan jouw team kan toevoegen naar te toekomst toe. Konami was dit jaar ook weer ontzettend gul en gaf ons nog een paar beloningen om onze campagne naar eeuwige roem op een goede basis te laten starten. Zo kan je nog rekenen op wat extra GP en enkele zaakwaarnemers waarmee je jouw team al wat kan versterken. Zo ontvang je ook een speciale UEFA TOTY-zaakwaarnemer waaruit je een speler zal krijgen die vorig jaar in het ‘Team Of The Year’ zat. Bij ons was dit Lionel ‘la pulga’ Messi. Mooie naam om een team rond te bouwen.

PES 2018 Messi Myclub

Ploegmanagement in MyClub

Ploegmanagement is de plaats waar jij jouw team gaat beheren, maar ook daar moet je rekening houden met een aantal zaken. Zo heeft je speler bepaalde ideeën en tactische voorkeuren en kunnen deze soms verschillen van de trainer die jouw team coacht. Om echter een goede chemie binnen jouw team te garanderen, moeten de voorkeuren van jouw spelers en de trainers zo goed mogelijk overeenstemmen. Vervang je daarom best een speler in jouw team? Of kies je voor een andere trainer om de chemie te optimaliseren? De keuze is hierbij volledig aan jou!

Ook de posities van de speler op het veld moeten overeenstemmen met wat er in de teaminstructies staat. Indien deze overeenkomen zal de intensiteitskaart van deze speler van groen naar rood kleuren. Hoe meer rode gedeelten, deste beter de spelers onderling met elkaar zullen spelen.

Jouw MyClub team versterken

Je team heeft natuurlijk ook versterkingen nodig, zeker in het begin. Hiervoor kan je jouw toevlucht zoeken in zaakwaarnemers. Begin je in MyClub, dan krijg je alvast enkele zaakwaarnemer cadeau, waarmee je zelfs al, zoals hiervoor reeds gezegd, een zeldzame speler zal kunnen aantrekken. Maar na de eerste boost sta je er volledig alleen voor. Je zal dan via MyClub-munten of GP, zaakwaarnemers moeten inschakelen om een topspeler te kunnen vastleggen. Beschik je over voldoende munten of GP, dan krijg je een kans om nog eens aan het rad te draaien bij een bepaalde zaakwaarnemer. Zaakwaarnemers verschillen ook van tijd tot tijd. Zo zullen doorheen het hele MyClub-seizoen verschillende zaakwaarnemers hun opwachting maken, van zaakwaarnemers die gespecialisseerd zijn in de Spaanse competitie tot zij die zich helemaal richten op de beste spelers uit de UEFA Champions League.

Door veel wedstrijden te spelen en aan competities deel te nemen, zorg je ervoor dat jouw GP-kassa gespijsd wordt. In competities kan het zelfs zo zijn dat je een bepaade zaakwaarnemer kan winnen in plaats van GP. Zie dus dat je van tijd tot tijd eens deelneemt aan competities en krijg een extra kans om interessante zaakwaarnemers te ontvangen die voor een versterking van jouw team kunnen zorgen.

Er is ook een mogelijkheid om jouw favoriete speler vast te leggen via scouts. Doorheen je avontuur zal je heel wat scouts als beloning krijgen. Kenners die je kan gebruiken om jouw droomspeler aan te trekken. Door een combinatie van drie scouts in te zetten, kan je zelfs heel specifiek aangeven naar wat voor een speler je op zoek bent, waarbij je dan de mogelijkheid vergroot om deze aan te trekken. Dit volgens hetzelfde systeem als bij de zaakwaarnemers waarbij er een soort van rad zal stoppen op misschien wel jouw favoriet!

Mastercompetitie, de modus voor de Pep Guardiolas onder ons

De mastercompetitie trekt onze aandacht elke seizoen weer. Een ijzersterk team bouwen waar je alles mee hoopt te winnen en de geschiedenis wilt ingaan als een ware meestertacticus. Een game mode voor de echte voetbalfans die tijd teveel hebben en zich helemaal willen verliezen in alle taken die een goede coach dient uit te voeren.

Wat ons meteen opviel wanneer we aan een nieuw hoofdstuk in ons coachavontuur begonnen, was het feit dat je bij de algemene instellingen nu kan kiezen voor de modi ‘klassiek’ of ‘uitdaging’. Het spreekt voor zich dat de modus ‘uitdaging’, wat meer bloed zweet en tranen zal kosten. Zo zullen onderhandelingen veel meer van je geduld vergen, moet je veel beter in de gaten houden dat spelers niet naar andere clubs gaan en is de onderlinge relatie met je spelers onderhouden ook ontzettend belangrijk.

Behaal je steeds slechte resultaten en voldoe je niet aan de verwachtingen van het bestuur… Dan sta je op straat. Kortom de mastercompetitie is nog uitdagender dan ooit tevoren.

Je kan zoals altijd kiezen om met een bestaand team aan de slag te gaan of ervoor kiezen om met een slechte kern te beginnen en aan je weg naar boven te timmeren. Wij kozen ervoor om Arsenal onder onze vleugels te nemen en deze prachtige club in haar eer te herstellen. De Premier League winnen was hierbij ons eerste doel.

pes 2018 mastercompetitie

Na het introductieproces kwamen we bij een hernieuwd beginscherm. Dit ziet er netjes afgeborsteld en heel overzichtelijk uit. Beginnen deden we ook tijdens de transferperiode en zoals gewoonlijk gingen we direct op zoek naar een paar versterkingen. Het leuke in Pro Evolution Soccer is nog steeds dat je zeer specifiek op zoek kunt gaan naar de perfecte speler die nog in jouw selectie ontbreekt. Dit kan je doen via geavanceerd zoeken of via het scoutingssysteem. Het scoutssysteem duurt wel langer, maar zorgt er bij onderhandelingen wel voor dat ze makkelijker verlopen. Stuur jouw scout dus naar jouw favoriete bestemming, bepaal een positie waar je nog een versterking wenst, bepaal het budget,… en oefen even geduld. Daarna volgt dan een welverdiende beloning met een speler die je ook nog eens makkelijk kan inlijven.

Het is ook belangrijk om zeker de teamstatus in de gaten te houden.

PES 2018 teamstatus mastercompetitie

Voldoe je hier niet aan de verwachtingen dan zal je het niet lang uitzingen. Hou jij de spelers, het bestuur en de suporters tevreden, dan wacht je een mooie toekomst. Al vonden we het wel vreemd dat de supporters onder teamstatus geen gedeelte kregen. Supporters zijn toch het hart van een club? Misschien iets voor in de volgende versie? Wij vonden deze toevoeging zeker en vast de moeite aangezien het de hele beleving ook net iets completer maakt.

BAL Mode, de modus waar legends gesmeed worden

Become A legend is de modus waar je strijdt om de beste speler aller tijden te worden. Ga je aan de slag met een bestaande speler of wil je naam en faam vergaren als jezelf en op het schavotje tussen de allergrootsten komen te staan? Dat mag je in PES 2018 helemaal zelf bepalen!

Kies je om een nieuwe speler aan te maken, dan zal je eerst een paar customization-stappen moeten doorlopen. Ben je tevreden over hoe je er in Pro Evolution Soccer 2018 uitziet, dan rest jou enkel nog het kiezen van jouw favoriete postie als speler. Wil je een legende worden in de spits zoals Pélé of de rol van steenharde verdediger zoals Nesta of Cannavaro vervullen? Zoals je in deze screenschots hieronder kunt zien,  zijn er heel wat mogelijkheden.

PES 2018 BAL Posities BAL mode PES 2018 PES 2018 BAL mode positions

Heb je jouw positie gekozen, dan krijg je voor het eerst jouw statistieken te zien. Redelijk deprimerend om te beginnen met een 69 rating als aanvaller, maar aangezien je nog maar 17 jaar bent  (in het spel dan toch), is dat zeker niet slecht. Dat biedt jou nog voldoende tijd om uit te groeien tot een ijzersterke speler.

Spelen in de BAL-mode van PES 2018 is niet anders dan in de vorige editie. Zo zal je de controle overnemen van één speler, waarbij het camerastandpunt op jouw speler zal staan. Indien je een andere camerastandpunt wenst, kan je dat natuurlijk nog aanpassen. Het is echter aangeraden om het standpunt te nemen waarmee je begint omdat dit een betere ervaring garandeert. Het is even aanpassen indien je deze mode nog nooit gespeeld hebt, maar speel anders je eerste matchen op een niveautje lager, zodat je dit camerastandpunt wat gewoon kan worden alvorens je jezelf aan een moeilijker niveau waagt. Anders zal je snel gefrustreerd geraken.

Naast het veld moet er natuurlijk ook nog getraind worden. Bekijk eerst wat voor speler je wilt worden en bekijk dan hoeveel punten je wilt spenderen in elk van de volgenden onderdelen:

• Schieten
  • Passen
  • Dribbelen
  • Verdediging
  • Snelheid
  • Fysiek
  • Uithoudingsvermogen

Naargelang je meer punten in één van de onderdelen steekt zullen de eigenschappen die gekoppeld zijn aan deze onderdelen van jouw training beter evolueren. Standaard staat alles op 3 van de 6 punten. Wil je volop inzetten op snelheid, dan zal je bij andere onderdelen punten moeten wegdoen om optimaal te kunnen trainen op het onderdeel snelheid.

PES 2018 BAL mode training PES 2018 BAL vaardigheden training

Zoals je hierboven ook kan zien heb je ook de mogelijkheid om jezelf vaardigheden aan te leren. Vergeet zeker niet te selecteren welke je graag zou bezitten. Wil je de Rabona kunnen uitvoeren, een hakballetje geven, een omhaal maken, …. Dan moet je daar ook op trainen, aangezien dat in het echt ook moet. In totaal kan je 10 vaardigheden leren, dus kies degene die het best bij jouw droomspeler passen.

Voel je dat de positie, die je bij het begin van jouw avontuur gekozen hebt, niet echt bij jou past? Dan kan je jezelf trainen om ingezet te worden op andere posities, zelfs als doelman. Wat wel redelijk bizar is wanneer je start als aanvaller en alleen aanvalsstatistieken hebt. Heb je een nieuwe positie, dien dan ook een verzoek in aan je trainer om je ook op jouw favoriete positie op te stellen. Dit kan nog wel eens vergeten worden, maar is natuurlijk wel belangrijk.

Voor de rest ziet alles er redelijk vertrouwd uit en is het gewoon een kwestie van zoveel mogelijk progressie te maken, liefst zo snel mogelijk. Je wil immers niet heel je leven bij het eerste team, waar je gedropt wordt, spelen. In ons geval was dat West Yorkshire Town (Huddersfield Town).

Knoop je schoenveters en begin aan jouw avontuur in Become A Legend!

Andere Game modes in PES 2018

Ook dit jaar kan je jezelf weer helemaal verliezen in heel wat verschillende modi. Wil je geen carrière doorlopen, dan kan je bepaalde modi ook apart spelen. Zo kan je de volgende modi ook apart ervaren:

• UEFA Champions League
  • UEFA Europa League
  • AFC Champions League (voor de beste clubs van Azië)
  • Competitie, waar je een volledig seizoen kan doorlopen zonder transfers e.d.
  • Beker, waar je met jouw favoriete land de prijzenkast kan spijzen.

Dit zijn allemaal modi die je offline, alleen of samen met vrienden, kunt spelen.

Ben je helemaal klaar om je talent online te showen, dan kan dit in tal van verschillende modi. Zo kan je in online divisies strijden om een plaatsje in de hoogste afdeling, PES League spelen (waar je tegen de beste ter wereld kan spelen en ook prijzen kan winnen) of  gewoon een competitie kan spelen voor het plezier.

Een nieuwe modi heeft ook zijn intrede gemaakt, Online co-op. In dit gedeelte kan je het samen met een paar van je trouwste vrienden (maximaal 3 spelers in 1 team) opnemen tegen drie andere spelers. Je kan dit doen als clan, maar je kan als speler er ook voor kiezen om dit samen met willekeurige spelers te doen. Heb je een goed MyClub team, dan kan je zelf met dit team aan de slag in deze modus. Anders zal je een random team toegekend worden waar één speler de volledige controle over zal krijgen. Dit kan soms wel vervelend zijn wanneer je met willekeurige spelers samenspeelt, aangezien die dan kunnen doen waar zij zin in hebben zonder dat je hier een mogelijkheid krijgt om samen te beslissen. Je kan natuurlijk altijd een PlayStation party aanmaken en daar je tactiek bespreken, maar indien je gewoon graag snel een wedstrijdje speelt en je hier niet teveel tijd aan wilt spenderen, moet je het doen met wat die ene speler denkt dat goed is.

Het spelen in deze modus, en de online multiplayer in het algemeen, verloopt trouwens vrij vlot. Online hadden we maar bijzonder weinig matchen waar we lag ondervonden, al is dat niet in alle matchen uitgesloten. Zeker in de 3v3 co-op kan dit wel eens voorvallen.

Hoe staat het met de graphics en de audio in PES 2018

Qua grafische kwaliteit doet deze titel het natuurlijk weer uitstekend. Niet alleen zijn alle bekende spelers weer perfect nagemaakt, en lijken ze wel klonen van hun echte zelf, ook aan de omgeving werd wat gesleuteld. Zo zie je bij tackels de grond en het gras de lucht invliegen en zie je de shoes en ook het gezicht vuil worden tijdens de het verloop van de match. Realisme alom dus. Natuurlijk is dat niet echt moeilijk met het beperkt arsenaal aan clubs en stadions. Nuja beperkt aantal clubs. Het zijn er wel wat, maar natuurlijk hebben de spelers enkel bij de grotere ploegen de echte gezichten. In dat opzicht is er dus in de loop der jaren nog steeds niet veel veranderd, jammer maar het verpest in de verste verte je game-ervaring niet.

Het geluid in Pro Evolution Soccer 2017 is ook goed, al is de atmosfeer in de stadions in vergelijking met FIFA natuurlijk heel wat minder. Niet slecht, maar ook niet wauw. Alles wordt wel weer mooi overgoten door de leuke soundtrack, waar bekende en minder bekende nummers het aangenaam maken om in de menus te vertoeven.

In vergelijking met vorig jaar doet PES 2018 het weer wat beter. Veel is er niet veranderd, maar alles is wat verder afgeborsteld en geperfectioneerd, waardoor het geheel er weer iets realistischer en uitdagender op is geworden. De verschillende grote modi zullen weer heel wat uren van jouw leven stelen, maar dat is niet erg. Zolang je maar plezier hebt. En plezier zal je zeker hebben in deze nieuwe telg uit de Pro Evolution Soccer-franchise. Het spelen op het veld verloopt heel vloeiend en benadert de realiteit weer heel goed. Het enige waar we elk jaar een opmerking over kunnen maken is het feit dat PES het nog altijd moet doen met heel wat minder licenties als bijvoorbeeld FIFA en dat het scoresysteem na de match ontzettend verouderd is. Speler krijgen wanneer ze een hatrick scoren slechts een 7,5, terwijl degene die de assists geeft het soms met 6,5 moet stellen. Dit scoresysteem moeten ze toch eens onder handen nemen. En in verband met de licenties zien we wel dat er verbetering op komst is met enkele partnerships met onder andere Barcelona en Liverpool, maar is er natuurlijk nog een lange weg af te leggen. Patches zijn hiervoor nog steeds onze beste vrienden en zorgen ervoor dat je PES 2018 nog realistischer zal beleven.

Hou je van voetbal en ben je op zoek naar een game die qua spelervaring heel dicht bij de realiteit komt? Dan is deze PES de titel waar je naar op zoek bent. Trek je voetbalschoenen aan en snel naar de winkel om deze titel in huis te halen!

Sound 9
Fun 10
Totaal 9-