Review: The Last of Us Remastered

Op 14 Juni 2013 maakten we voor het eerst kennis met de post-apocalyptische wereld uit The Last of Us. Nu zijn we iets meer dan 1 jaar verder en hebben we de mogelijkheid gekregen om The Last of Us Remastered ook eens aan de tand te voelen. Het gaat hier weliswaar om een opgepoeste versie van de PlayStation 3-versie, maar waar je ook nog wat extra content in zal terugvinden. Is deze heruitgave van de The Last of Us de moeite om aan te schaffen… ? Lees dan zeker de onderstaande review eens.

Het hoofdverhaal uit The Last of Us

Het verhaal begint op een donkere avond wanneer de epidemie zich begint te verspreiden. Op die bewuste avond begint ook het overlevengsleven van één van de hoofdpersonages, Joel, die direct al een enorme klap te verduren kreeg. Na de gebeurtenissen op de avond van de uitbraak maakten we een sprong van 20 jaar in de toekomst waarbij we in een totaal verwoeste wereld terecht kwamen. Miljoenen mensen zijn door de ziekte uitgeroeid en degene die het overleefden leven nu in verschillende beschermde zones. Daarbuiten heb je de geïnfecteerden en bendes waarmee je de strijd zal moeten aangaan. Het zijn niet allemaal slechterikken die zich buiten de zones bevinden. Tijdens het spelen in de verwilderde omgevingen waarin je gedropt wordt, kom je gelukkig ook andere overlevers tegen die het wel goed menen en je een handje toe zullen steken.

the last of us remastered clicker (600 x 350)

Joel & Ellie

Jij speelt als Joel. En Joel is een geragde man die verbitterd is door de dingen die hij heeft meegemaakt. Daardoor is hij ook het vertrouwen in zijn medemens verloren en bekijkt hij iedere nieuwe persoon die hij ontmoet als iemand die gevaarlijk kan zijn. Hij stelt zich hier dan ook zeer verdedigend tegen op, waardoor hij zich nooit verrast zal voelen. Joel is noch goed, noch slecht. Hij doet wat nodig is. En soms zijn zijn acties daarom behoorlijk twijfelachtig vanuit ethisch perspectief. Iedereen is tot alles toe in staat, als de omstandigheden je er maar toe dwingen.

Ellie lijkt in bepaalde opzichten op Joel, want ook zij heeft door schade en schande geleerd om te overleven. In tegenstelling tot Joel heeft zij nog wel vertrouwen in mensen en ziet ze het leven soms vanuit een roze bril. Terwijl Joel verblind wordt door achterdocht en wantrouwen ziet Ellie het mooiste in de kleinste dingen. Ellie zit nog vol leven, humor en speelsheid. Terwijl Joel, weliswaar door omstandigheden, het alleen maar belangrijk vindt om te overleven en het soms al eens vergeet om van de dingen te genieten. Gedurende de 15-20 uur van de campaign is het onoverkomelijk dat Joel zich aan Ellie gaat hechten.

The Last of Us Remastered (600 x 350)

Het verhaal in The Last of Us is meesterlijk neergepoot, maar ook als game onder je vingers klopt het. Omdat er meestal nét niet genoeg munitie of materiaal te vinden is, is stealth je grote vriend. Maar schieten is altijd een realistisch plan B voor als het mis gaat. Dat het net iets moeilijker is dan op sluwe wijze je vijanden een kopje kleiner te maken is een feit. Waar menselijke vijanden wel nog op enige afstand blijven, is het bij de geïnfecteerde monsters die op je afgelopen komen net iets moeilijker om ze te raken. Aangezien je munitie wil besparen en je dus best voor een headshot gaat, maakte dat het richten nog moeilijker  en daarbij komt dan ook eens dat jouw character geen vaste hand heeft. Tijdens het richten beweegt je wapen en dat maakt het bijzonder moeilijk om telkens weer een headshot te doen. Bij sommige vijanden moet je trouwens tweemaal het hoofd raken voor ze uiteindelijk neergaan. Het is leuk, maar moeilijk. Hier houden wij natuurlijk wel van. Op normal is het nog vrij eenvoudig, aangezien je dan meer health hebt en meer ammunitie zal vinden, maar bij de iets moeilijkere niveaus zul je het verschil duidelijk wel merken.

The Last of Us is dus een survival horror bij uitstek. Je pluist ieder nisje uit, terwijl je zo niet alleen als een echte survivor te werk gaat, maar ook ieder detail van de wereld in je opneemt. Erg slim. Onderweg vind je ook brieven die mensen achterlieten voor familie, dagboeken, foto’s, voice recorders. Het is een prachtige, echt prachtige wereld. In al zijn verrotheid.

the last of us remastered ellie and joel (600 x 350)

Oud VS. Nieuw

Dat The Last of Us op de PlayStation 3 al een pareltje was, dat wisten de meesten onder jullie wel al. De vraag is nu of deze nieuwere versie veel vernieuwingen met zich meebracht en of hij de moeite is om aan te schaffen.

We zetten alle nieuwigheden even voor jullie op een rijtje.

• Eerst en vooral hebben we de graphics die in vergelijking met de PlayStation 3-versie er, hoe kan ook anders, enorm op vooruit zijn gegaan. De omgeving, cutscenes en characters zien er nu nog iets prachtiger uit. Wanneer we op een andere tv de PS3-versie opzetten zagen we wel een duidelijk verschil, ookal is de vorige versie ook qua graphics dik in orde. In The Last of Us Remastered is het gewoon nog een beetje verder afgeborsteld. We zijn dan wel meer voor verhaal dan voor graphics, maar wat Naughty Dog hier nog gedaan heeft … Chapeau! Naar onze mening waren de graphics in de voorgaande versie al bijzonder mooi, maar de Remastered-versie doet het zelf nog iets beter. Aangezien we de grafische kwaliteit maar 5/5 kunnen geven zullen we het daarbij houden, maar het zou zeker en vast een 6/5 verdienen.
  • Wat zit er nog in deze remastered edition? Wel, indien je het verhaal uitgespeeld hebt, wacht je nog wat extra DLC waarmee je nog enkele uren zoet bent. Zo kun je jezelf met de DLC ‘Left Behind’ nog een 2-3 uren amuseren. In deze extra content pack volg je een kort verhaal waarbij je enkel met Ellie aan de slag kan gaan. Je krijgt hierin heel wat extra informatie over het verleden van Ellie en zal ook te weten komen wat er zich na een voorval in de gewone storyline gebeurde. In het hoofdverhaal van de game worden er namelijk heel wat sprongen gemaakt van de herfst naar de winter, en van één gebeurtenis die in het hoofdverhaal aan bod kwam zullen we in Left Behind de gebeurtenissen die daarop volgden ook kunnen spelen. We willen hier nog niet verder over uitweiden, aangezien we vermoeden dat er nog wel enkele gamers onder jullie zijn die het spel nog niet gespeeld hebben.
  • Dan hebben we ook nog de Factions & Grounded bundel, die enkele uitbreidingen voor de multiplayer, met nieuwe levels en functionaliteiten, bevat.
  • Grounded documentaire: een leuk extraatje over het maakproces, wat lang niet iedereen zal boeien.
  • Photo-mode: Je kunt het spel op ieder moment pauzeren, de juiste camerahoek zoeken, er een kek filtertje overheen gooien (jup, zo simpel als met Instagram) om vervolgens gepimpte screenshots en fotootjes te maken. Ik word hier niet warm van, maar het past wel bij een game die zoveel sfeervolle omgevingen heeft.

Moet je deze game kopen als je The Last of Us al op de ps3 gespeeld hebt?
The Last of Us Remastered is zonder twijfel, op dit moment, de allerbeste game op de ps4. Dit is, en blijft, een meesterwerk. Ps4 bezitters die deze game nog niet gespeeld hebben zijn het dus aan hun stand verplicht om deze titel in huis te halen. En de toevoegingen en verbeteringen die hierin verwerkt zitten rechtvaardigen de aanschaf, in plaats van een goedkopere, tweedehands ps3-versie te halen.

Graphics 10
Sound 10
Fun 10