Star Wars Battlefront 2 PS4 review

Star Wars Battlefront 2 ps4 review

Deze review is geschreven na alle heisa rond microtransacties.

Het is alweer 2 jaar geleden dat Star Wars Battlefront 1 zich een weg baande naar de harten van vele Star Wars-fans onder ons. Een zeer leuke arcade shooter die na het verpletterend succes de weg plaveide voor een vervolg. Nu zijn we bij deel 2, Star Wars Battlefront 2, aanbeland en kunnen we samen met de release van de nieuwste Star Wars-film, The Last Jedi, ons weer helemaal onderdompelen in het oneindige Star Wars-universum.  Het heelal waar ‘The Rebels’ en ‘The Empire’ het nog steeds niet goed met elkaar kunnen vinden en waarin ook wij weer een kant moeten kiezen. Kiezen voor de dark of light side… . Moeilijke keuze!

Battle Front 2 heeft nu ook een solo campaign!

iden versio star wars battlefront 2

Een eerste nieuwigheid in Battlefront 2 is dat je dit keer ook jezelf helemaal kan laten gaan in een solo campaign. Een kort maar krachtig verhaal waarin je begint aan de kant van de Empire, met commandant Iden Versio van de Inferno Squad. Dit is een Special Forces Unit die opgericht werd na de vernietiging van de Death Star. Maar hoewel je begint aan de kant van ‘The Empire’, zal je ook heel wat missies kunnen spelen met oude bekenden langste de kant van ‘The Rebels’, waaronder Luke Skywalker en Han Solo. Dit zorgt voor een mooi evenwicht in the force!

Wat de gameplay betreft kunnen we over het algemeen positief zijn. Tijdens de campaign die een goede 8-10 uur (op hard difficulty) in beslag neemt, en ondertussen ook al een uitbreiding heeft gekregen, hebben we ons goed kunnen vermaken. Misschien wat te kort voor sommigen, maar voor diegene die zich liever meteen op de multiplayer werpen, is 8-10 uur aan extra gameplay zeker een leuke bonus.

De besturing van de characters en het schieten op zich was vloeiend, net wat je in elke shooter verwacht. Wel stoorden we ons aan de matig ontwikkelde AI in het spel. Het lijken allemaal C3POs die zonder enige vorm van strategie de strijd met jou proberen aangaan. Zo konden we in bepaalde delen van het verhaal gewoon op één bepaalde plaats blijven staan en iedere vijand makkelijk afmaken zonder dat we onszelf moesten verplaatsen of echt schade opliepen. Hoe kan dit? Wel, zodra je een vijand op een bepaalde locatie weet te doden, zal een andere vijand diens positie innemen. We konden letterlijk onze crosshair gewoon op dezelfde positie laten staan en met de triggerknop iedere nieuwe vijand blindelings afmaken. Jammer dat het op Hard difficulty, niet echt HARD was.

Maar het verhaal zit natuurlijk, net zoals ook bij de films, wel weer goed in elkaar! En ook de afwisseling tussen de dark en light side-missies en de objectives vonden we enorm leuk. Zo zit je op het ene moment nog in je space fighter en heb je een paar minuten later  een lightsaber in je hand. Geweldig!

Op het gebied van graphics en acteerwerk, krijgt EA ook een dikke pluim. Door de uitstekende uitwerking van de story op deze twee gebieden, waan je jezelf  echt midden in het prachtige Star Wars-Universum.

Je kan dus uit onze korte bespreking zeker afleiden dat we deze nieuwe toevoeging zeker konden smaken. Van ons mag er dus in de volgende titels weer een campaign zitten, maar dan moet zeker ook nog wat oppoetswerk gebeuren op het gebied van de AIs.

Use the star cards you must… Get strong you will!

star cards battlefrond 2

Het is belangrijk om weten dat je in Star Wars Battlefront 2 naast je eigen level ook levels hebt voor de verschillende klassen, voertuigen en personages waarmee je aan de slag kunt  gaan. Deze levels staan voor het aantal star cards die je in jouw bezit hebt voor die specifieke class of het desbetreffende voertuig of personage. Star cards zijn kaarten die je verdient via loot crates, objectives, events en je kan ze ook kopen via ingame credits die je verkrijgt door gewoon te spelen. Deze cards verbeteren of veranderen de vaardigheden van de verschillend personages. Zo zijn er Star Cards die de cooldown van al je vaardigheden verkleinen, je onzichtbaar maken voor detectie op de radar van de vijand of je bijvoorbeeld sneller laten healen. Dit zijn allemaal kaarten die jouw character beïnvloeden, maar er zijn ook cards die bijvoorbeeld jouw equipment vervangen. Ben je bijvoorbeeld niet voor granaten, maar ondersteun je jouw team liever met een forcefield? Dan kan je hiervoor ook een kaart selecteren. Verbeterde wapens voor je AT-AT’s zijn er ook om nog maar een voorbeeld te geven. Deze levels voor die individuele klassen, personages en voertuigen hebben ook invloed op de wapens die je vrijspeelt. De cards hebben nog een grotere invloed dan je zou denken, want je moet een aantal punten hebben per personage voor je een tweede of derde kaart kan gebruiken. En hoe kan je de mogelijkheid om een tweede kaart te gebruiken vrijspelen? Door meer punten per personage te hebben, wat dus wilt zeggen dat je meer star cards moet kopen. Zo moest je voor de class ‘specialist’ 5 star card-punten hebben vooraleer ik er een tweede kon gebruiken.

Het kaartensysteem zit goed in elkaar, maar zorgt ook meteen voor een groot nadeel. Ben je een nieuwe speler die later aan zijn online avontuur begint in Battlefront 2, dan zal je het moeten opnemen tegen spelers die al heel wat sterke kaarten in hun bezit hebben. Wanneer jij het dan tegen zo’n speler opneemt met dezelfde class en wapen, dan mag je nog zo goed raak schieten… Winnen zul je niet! Ligt Battlefront 2 al onder de kerstboom bij jullie, wees dan voorbereid dat je online met een achterstand start. Dit zou er wel eens voor kunnen zorgen dat je het na een paar matchen al voor bekeken houdt. Maar indien je jouw tanden erin zet en even door de zure appel bijt (en je jouw eerste kaarten in bezit hebt) is dit spel zeker een leuke toevoeging aan jouw gamecollectie.

De multiplayer-modi in Battlefront 2

1 – Arcade mode

darth maul star wars battlefront 2

Dit is de enige modus die je offline  samen met een vriend, familielid, … of gewoon alleen kan spelen (maar met twee is het natuurlijk nog leuker). Het doel in deze mode is vijanden killen natuurlijk, maar wie zijn die vijanden? Wel, ook in deze modus zal je, net zoals in de solo campaign, missies kunnen voltooien voor de dark en light side. Bij de dark side mag je onmiddellijk als eerste werk ten strijde gaan met Darth Maul. Als dat je niet kan overtuigen van de dark side of the force, wat dan wel? Of kies je toch liever voor de light side waar je onder andere met boezemvrienden Han Solo en Chewie aan de slag kan gaan?  Choose wisely you must, young Padawan!

Een leuke mode waarbij je ook per missie steeds een hogere moeilijkheidsgraad moet voltooien (per missie heb je 3 moeilijkheidsniveau’s). Bij elke missie begin je op een vrij gemakkelijk niveau, waarna je na het succesvol voltooien van die missie een moeilijkere uitdaging gepresenteerd krijgt. Dat vertaalt zich dan bijvoorbeeld in minder health voor jou, tragere laadtijden voor jouw abilities (waarvan je er 3 hebt), meer schade voor je vijanden en in sommige missies zelfs one shot one kill. Wanneer je dus één keer geraakt wordt, is het game over!

We vonden het wel jammer dat deze modus enkel beschikbaar is als couch co-op, split-screen. Naar de toekomst toe zou het misschien leuk zijn om deze modus ook online speelbaar te maken.

2 – Galactic Assault

kashyyyk star wars battlefront 2

Een andere multiplayer modus is Galactic Assault. Hierin trekken 40 spelers ten strijde tegen elkaar op talrijke iconische locaties uit verschillende Star Wars tijdperken, waar er om beurten aangevallen en verdedigd moet worden.

Dit zijn voorlopig alle maps (voorlopig 11) waarin je jezelf kan uitleven:

• Naboo
  • Starkiller Base
  • Kamino
  • Takodana
  • Jakku
  • Yavin 4
  • Death Star II
  • Endor
  • Hoth
  • Kashyyyk
  • Tatooine

In iedere map krijg je  bepaalde opbjectieven voorgeschoteld en moet je vooral als aanvallers rekening houden met de hoeveelheid manschappen waarmee je de ronde begint. Als aanvallers krijg je van bij het begin 100 soldaten (respawns) die verspreid worden over de 20 spelers in jouw team. Gaat iemand bij wijze van spreken 40 keer dood, dan zullen jij en jouw andere teammates het ontzettend lastig krijgen om de scheve situatie nog recht te trekken, maar niets is onmogelijk natuurlijk! Zijn jouw manschappen allemaal opgesoepeerd, dan biedt in sommige gevallen, zoals bij het overnemen van bepaalde punten, overtime je nog een laatste kans om dat objectief te voltooien. Het is hierbij dan de bedoeling dat er zeker altijd één iemand op het punt staat. Staat er niemand meer op het punt dan loopt de timer stilletjes aan af en verlies je de ronde.

Onze favoriete maps waren Tatooine en Kashyyyk. Op Tatooine moeten de Imperials trachten een Alliance U-Wing te vernietigen, terwijl de Rebels er alles aan doen om dat te verhinderen. En in Kashyyyk stormen Droids het strand op samen met twee MTT’s om een gecrashte star cruiser te vernietigen, terwijl de Storm Troopers van de Republic dit proberen te verhinderen.

3 – Starfighter Assault

starfighter star wars battlefront 2

Voor zij die liever het gevecht naar de sterren brengen of even genoeg hebben van boots on the ground bestaat er Starfighter Assault. Hier kan je ten strijde trekken met de prachtige TIE fighters, Interceptors, etc… vanuit de films. Als je een beetje je best doet in deze objective-based dog-fights kan je uiteindelijk zelfs de Millenium Falcon bemannen om al je tegenstanders de lucht in te blazen. Naast alle planeten zijn deze ruimtegevechten even prachtig en meeslepend als alle andere maps. Het enige waar je aan moet wennen is dat in de ruimte er geen boven en beneden bestaat en ook hier kan dat soms enige verwarring scheppen bovenop de chaos van de gevechten.

4 – Blast

Ten slotte bevat Star Wars Battlefront 2 ook 3 kleinere game modes waarin je met teams van vier,  acht of tien spelers speelt. Zo kan je de Blast-modus het beste vergelijken met een traditionele ‘team deathmatch’, waarin je zo snel mogelijk 100 spelers moet doden om de ronde in jouw voordeel te beeïndigen. Beide teams bestaan uit maximaal 10 spelers en spelen zich af in kleinere versies van de maps die we in Galactic Assault voorgeschoteld kregen. Dit is de game mode voor jou als je vooral houdt van korte maar krachtige rondes.

5 – Strike

Strike is één van de andere kleinere multiplayer game modes waarin je met twee teams van 8 ten strijde trekt om verschillende objectives te voltooien. Ook hier speel je weer in iets kleinere maps, waarbij je wel zoals in Galactic Assault stelselmatig progressie kan maken. In feite zijn de modi Blast en Strike samen Galactic Assault, maar met een dan nog grotere omgeving.

6 – Heroes vs Villains

heroes vs villains battlefront 2

Last but not least is er ook nog Heroes vs Villains. Ondanks dat het een game mode is waar je maar met 4 tegen 4 vecht, is het toch één van de leukste in Battlefront 2. Wanneer je jezelf in deze modus waagt, zal je zowel voor de light als de dark side rondes moeten voltooien. Tijdens deze rondes kan je aan de slag met bekende gezichten langs beide kanten.

Bij de heroes kan je aan de slag met:

• Yoda
  • Luke Skywalker
  • Leia Organa (aka Princess Leia)
  • Chewbacca (aka Chewie)
  • Lando Calrissian
  • Finn

Bij de villains kunnen we de volgende personages besturen:

• Boba Fett
  • Bossk
  • Darth Vader
  • Emperor Palpatine
  • Kylo Ren
  • Iden versio
  • Captain Phasma
  • Darth Maul

In deze gamemode krijgen beide teams 10 levens, waarna er telkens 1 target langs beide kanten geselecteerd wordt. Zodra dat gebeurd is, barst de strijd los en moet je als team het andere doelwit zo snel mogelijk proberen omleggen. Doe je dit sneller dan de tegenpartij dan gaat er bij jouw tegenstanders een leven af. Teamplay is dus echt cruciaal in deze modus, want niet alleen moet je focussen op het ombrengen van deze ene vijand. Je moet ook jouw gemarkeerd teamlid beschermen. Breng je de het aantal levens van de andere partij op nul, dan win je. Simple as that.

Het leuke aan deze modus is niet enkel het bespelen van de alombekende personages, maar ook de spanning van hunter vs hunted. Toch is er ook een nadeel verbonden aan deze modus. Zo zal je in bepaalde maps geconfronteerd worden met spelers die de force misbruiken om op plaatsen te komen waar andere characters niet geraken om zo onbereikbaar te zijn wanneer zij gemarkeerd worden. Als Han Solo kan je bijvoorbeeld geen force jump doen, wat voor jedis/siths geen probleem is. Ben je dus een fan van Han Solo, dan word je in deze modus wel ontzettend benadeeld. Ook andere personages zoals Iden versio, Bossk, Finn en Captain Phasma hebben dit probleem.

Zelf wanneer je Jedi vs Sith wilt spelen is er altijd een ongelijkheid. Zo heb je momenteel maar 3 jedis in het spel en 4 Siths. Je zal wanneer je in het heroes team gedropt wordt, dus altijd confronteerd worden met het feit dat één iemand zijn/haar voeten op de grond moet houden.

Maar dit even terzijde is hebben we wel veel plezier beleefd in de vele matchen die we gespeeld hebben. Wanneer je tegenover teams komt de staan die hun force powers niet overdreven misbruiken heb je best nog wel gebalanceerde matchen. En er moet balance in the force zijn nietwaar?

storm trooper christmas hat

Star Wars Battlefront 2 is een leuke, meeslepende Arcade shooter die je volledig meeneemt op een reis langs alle prachtige, iconische locaties van Star Wars. Het verhaal verbindt zichzelf met de huidige films en legt een link met The Last Jedi die sinds kort ook overal in de bioscoop te zien is.

Het is samen met vrienden trouwens dat deze titel echt interessant wordt doordat je dan echt tactisch kan spelen. Dit kan je doen door je verschillende star cards op elkaar af te stemmen zodat je het jouw vijanden knap lastig kan maken. Solo is het spel ook zeker de moeite, al zal je dan wel veel sneller uigekeken zijn op het geheel. En laat ons eerlijk zijn… er is niets leuker dan een spel samen te beleven met mensen die je na aan het hart liggen.

Het enige waar wij nog op hopen is dat de AI in de singleplayer wat verder opgeknapt wordt, dat de offline co-op ook een online co-op krijgt en dat er natuurlijk nog verder gebouwd wordt op het interessante, goed uitgewerkte, verhaal uit de singleplayer. Zopas is er al een uitbreiding vrijgegeven die al 2 nieuwe maps in het spel bracht en ook de campaign wat langer maakt. De DLC voor Star Wars Battlefront 2 zal trouwens voor iedereen gratis te downloaden zijn. De titel in huis halen is dus zeker geen slecht idee. The force is strong with this one.

Gameplay 6
Sound 8
Fun 8