UFC 3 review PS4

ufc 3 review ps4 conor mcgregor

Op 2 februari releasede UFC 3, het officiële spel van de wereldbekende Mixed Martial Arts-Organisatie, The Ultimate Fighting Championship. Nu, bijna 3 weken verder, hebben we een review klaar waar veel bloed, zweet en tranen aan vooraf gegaan zijn. Is deze nieuwe telg in de franchise van EA Sports de moeite? Kom het te weten in deze review!

Het eerste wat ons meteen opviel wanneer we onze eerste stappen in UFC 3 zetten, was dat de game de goede lijn, die door de voorgaande UFC-titels al getekend werd , verder heeft doorgetrokken. Hierbij werden de  career mode en het hele combat-systeem nog wat verder afgeborsteld, zodat de game nog dichter bij de realiteit aanleunt.

En zoals jullie wel weten staat of valt een fighting game  met een, al dan niet, goede uitwerking van het combat-systeem. Een combat-systeem dat op niets trekt kan je vergelijken met een auto zonder motor. We kunnen echter met blijdschap zeggen dat de motor in deze titel zeker aanwezig was en dat het zelf aangenaam rondcruisen was doorheen het ruige landschap van  deze fighting game.

ufc 3 mixed martial arts

In UFC 3 krijg je als speler een geweldig hoeveelheid controle over iedere fighter in de game. Zo kan je met je rechter joystick je hoofd bewegen en zo aanvallen faken of ontwijken. En in deze titel is het ook ontzettend leuk dat je vrij vloeiend over kunt gaan van het blocken of checken van aanvallen, naar  het uitvoeren van één van de vele verschillende soorten kicks en punches die eigen zijn aan jouw type van fighter.

Het combat-systeem is in deze editie zo vloeiend dat het jou de mogelijkheid biedt om verschillende vechtstijlen te combineren en gebruiken, en jou beloont om de sterktes ervan optimaal te benutten ten opzichte van jouw tegenstanders. In deze titel leer je natuurlijk meer dan enkel de sterke kanten van een bepaalde vechtstijl, je leert ook welke kwesbaarheden elke stijl heeft. Deze informatie kan je in jouw voordeel gebruiken wanneer je jezelf voorbereidt op jouw gevechten. Bij strikers is het bevoorbeeld belangrijk om je tegenstander binnen armslengte te houden, omdat zij het moete hebben van harde en nauwkeurige klappen. Een brawler daarentegen is eerder iemand die het graag heel persoonlijk maakt en daarbij heel up-close komt. Wrestlers, zoals de naam al doet vermoeden, houden ervan om jou tegen de grond te krijgen en je met kracht en techniek te doen smeken om genade. En submission experts die gaan dan weer op zoek naar de ideale greep om de overwinning letterlijk uit jou te knijpen.

Het feit dat de game ervoor zorgt dat je verschillende stijlen kan gebruiken en dit toch nog redelijk goed uitgebalanceerd werd, zorgt ervoor dat je een fantastische fighting experience aangeboden krijgt. De game developers hebben er voor deze versie duidelijk werk van gemaakt en dat mag zeker ook eens in de verf gezet worden. Bravo!

ufc 3 victory

Andere positieve punten gaan in UFC 3 naar het damage- en stamina-systeem. Deze systemen regelen de snelheid van het spel en zorgen er op sommige momenten voor dat het gevecht vertraagt, zodat je meer strategische moves moet maken. Word je meermaals geraakt op hetzelfde lichaamsdeel, dan zal dat deel schade oplopen en stelselmatig health verliezen. Deze health zal geregenereerd worden, maar naarmate het gevecht vordert en dat lichaamsdeel steeds meer klappen of stoten krijgt, zal het steeds minder maximum health krijgen. Dus alhoewel je wel wat stoten kan verdragen in de eerste ronde(s), zal je dit in een latere ronde bekopen wanneer je jouw verzwakte lichaamsdelen onbeschermt laat. Waar je eerst 6-7 stoten kon verdragen, kan je dan door je tegenstander met één krachtig kick of hit tegen de grond gewerkt worden.

Stamina werkt een beetje op dezelfde manier. Tijdens het vechten en bewegen zal de meter stelselmatig leeglopen, maar wanneer je even rust, loopt jouw meter terug vol. Vanaf de start ontzettend agressief tekeer gaan, kan dan wel leiden tot een vroege knockout, maar lukt dit niet en je balkje is helemaal leeg, dan kan je genadeloos teruggepakt worden met een goedgetimede counter attack. Het is ook zo dat je door heel agressief te spelen, in latere rondes te weinig energie hebt om de fight nog in jouw voordeel te beslissen. Wees dus agressief wanneer je een mogelijkheid ziet, maar soepeer zeker nooit al jouw krachten in één keer op.

ufc 3 sparring

Wanneer je jouw eerste stappen in UFC 3 zet, en dit je eerste UFC-game is, kan het allemaal wel wat overweldigend zijn, maar na verloop van tijd voelt het heel natuurlijk aan. Aanvallen, verdedigen, faken en blocken… na een 10-tal matchen zit je helemaal in de flow en gaan al deze zaken vanzelf.

Heb je een aantal opwarmingsfights gedaan, dan is het misschien tijd om je in de meest besproken (en in mijn ogen leukste) mode uit deze titel een weg te banen naar de top. Ik heb het dan over de career mode, waarin jij door het winnen van fights de beste fighter van de wereld kunt worden (de ‘G.O.A.T’ oftwel ‘Greatest of all time’). Creëer je eigen fighter, zowel op het gebied van appearance als fighting style, en vecht jezelf naar de top.  Je kan alles voor een bepaalde match regelen:

• Kies je favoriete gym die gericht is op jouw fighting style
  • Bepaal welke oefeningen je uitvoert om bepaalde aspecten van je fighter verder te ontwikkelen (waarbij het bereiken van een zo hoog mogelijk Stamina-niveau voor fights ook niet uit het oog verloren mag worden)
  • Bouw aan je bekendheid via jouw social kanalenufc 3 career mode social media

Tijdens jouw carrière zal je ook geconfronteerd worden met heel wat rivaliteit, die de hype rond bepaalde fights zal doen toenemen.  Maar rivaliteit hoort er nu eenmaal bij in het UFC-wereldje. In het spel beïnvloedt dit ook ook jouw reputatie en waarde.

Hoewel de career mode ontzettend leuk was om te doorlopen, voelen we toch dat er nog iets ontbreekt. Iets waarmee er voor wat meer afwissling gezorgd kan worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een toevoeging zoals ‘The journey’ bij FIFA, waar je naast het voetballen met de protagonist ook nog gedropt wordt in een leuk verhaal over alles wat er zich naast het voetbalveld afspeelt.

Maar dat even terzijde zal je jezelf zeker niet vervelen in deze modus, waarbij je jouw eigen gecreëerde fighter mee kan nemen op een reis naar eeuwige glorie.

EA ufc 3 kicks

Wanneer je online gaat kijken, stoot je direct op de Ultimate team-modus, waar je vier vechters kan selecteren waarmee je het online tegen andere spelers kan opnemen. Een minder punt in dit verhaal zijn de EA Loot boxes, waarbij je met wat geluk een betere versie van een een bepaalde fighter kan krijgen. Hierbij doen bepaalde moves van één van jouw fighters dan bvb. meer schade dan de standaard versie van dat personage.

Je zou wel denken dat EA, na heel de commotie rond de loot boxes in Star Wars: Battlefront 2, hun lesje geleerd zou hebben, maar dat is dus niet het geval. Wij zijn van mening dat een spel nog altijd om skill moet draaien en niet om hoeveel geld je erin steekt om een voordeel op je tegenstander te krijgen. Een loot box-systeem mag zeker wel aanwezig zijn in een spel, maar in UFC 3 zouden die dan enkel cosmetische items mogen bevatten, of boosts die enkel offline te gebruiken zijn.

De game is een stap voorwaarts in de franchise, waarbij heel wat nieuwe elementen zijn toegevoegd aan het reeds goede combat-systeem uit de vorige titels en het geheel nog verder afgeborsteld werd. Er is voor ieder wat wils, zowel voor fans van fighting games als die-hard UFC-fans. De developers van UFC hebben er dit jaar weer alles aan gedaan om een prachtige game neer te zetten, waar alles heel goed aanvoelt. Buiten de loot boxes waarmee je bepaalde voordelen voor je online fighters kan kopen, kunnen we geen enkele reden bedenken om deze titel niet in huis te halen. The UFC is waiting for you!

Graphics 8
Sound 8
Fun 9